@llez 2007-01-22, nr 1

Hej, 1, 1, 1, 12 och 1. Där har ni Emma Samuelssons fem senaste resultat i världscupen och JEM. Då är inte ens bronsmedaljen från JVM i Sydkorea medräknad. Fortsätter vi raden tillbaks till förra årets Vigor blir det 3,3,6 och 5. Just nu leder hon världsrankingen med förkrossande 92 poäng. Så vitt jag vet har vi aldrig sett något liknande i Sverige tidigare och blir det medalj på JVM så vet jag inte riktigt vilka superlativ jag ska använda. Helt klart är Emma Samuelsson bland det bästa vi sett i vår sport. Någonsin. Ett sätt att se till att vi får fram fler Emmor är att delta på den elitkonferens som anordnas i samband med Vigor Challenge i Göteborg. Detta är ett led i förbundets och landslagsledningens ambition att säkerställa att svensk fäktning utvecklas och att den gör det på ett sätt som de ledande fäkttränarna i Sverige vill. Så se till att anmäla dig om du inte redan gjort det. Svensk fäktning behöver fler som tycker något. Max Hellström redaktör 1. Emma vinner allt Det är inen idé att ens försöka beskriva detta. Läs själva. http://www.fencing.se/resultat/emma-tog-en-ny-varldscupseger/ http://www.fencing.se/resultat/emma-samuelsson-vinner-i-budapest/ 2. Förlängd anmälningstid till elitkonferensen Det går fortfarande att anmäla sig till elitkonferensen i samband med Vigor Challenge i Göteborg den 3-4 februari 2007. Anmälan kan ske fram till den 26 januari Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter_122/forlangd-anmalningstid-till-elitkonferensen/ 3. Dags för anmälan till Gotlandslägret Det är dags att anmäla sig till "Baltic Sea Summer Fencing Camp" på Gotland veckan efter midsommar! Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter_122/dags-for-anmalan-till-gotlandslagret/ 4. Är du anmäld till SAF-pokalen / Rehbinderska priset den 10-11 febr? Den 23 januari (!) skall såväl anmälan som avgift vara SAF tillhanda. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter_122/ar-du-anmald-till-saf-pokalenrehbinderska-priset-den-10-11-febr/ 5. Påminner om licensbestämmelserna Kansliet får in en mängd licensansökningar varje dag och påminner därför om vad som gäller. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter_122/_109/ 6. Sök lokalt aktivitetsstöd för hösten 2006! Den 15 februari ska ansökan om det statliga lokala aktivitetsstödet (LOK), för den gångna höstens (1/7 - 31/12) verksamhet, inkommit. Kommer ansökan in för sent förloras rätten till bidrag. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter_122/sok-lokalt-aktivitetsstod-for-hosten-2006/ 7. Challenge Bernadotte arrangeras Challenge Bernadotte kommer att arrangeras också i år. Styrelsen för Svenska Fäktförbundet ändrade sitt beslut om nedläggning, sedan klubbarna i Stockholm lovat att ta ett stort organisatoriskt ansvar för tävlingen. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter_122/challenge-bernadotte-arrangeras-/ 8. Resultat Kungsbacka Masters Ungdomsfäktare från Sverige, Norge och Danmark möttes i helgen för den nionde upplagan av Kungsbacka Masters. Totalt gjordes 291 starter under helgen. Läs mer: http://www.fencing.se/resultat/kungsbacka/ 9. Familjekänsla stärker klubben i Kungsbacka Kungsbacka Fäktklubb 1999 är noga med mottagande av nybörjare. – Jag träffar och pratar med alla nya föräldrar, säger föreningens grundare Roger Skårbratt. Läs mer: http://www.fencing.se/resultat/familjekansla-starker-klubben-i-kungsbacka/ 10. Var med i Årets fäktbild 2006. Skicka in din bästa fäktbild från 2006 och var med och tävla om fina priser från Philips. Spektakulär action, idyll på fäktsalen, glädje, sorg, innovativa vinklar och perspektiv, teknisk briljans; låt andra få vara med och dela din upplevelse. Läs mer: http://www.fencing.se/arets-faktbild-2006/ Har du något du tycker att fäktsverige bör få veta? Kontakta @llez redaktör, Max Hellström, på max@fencing.se