@llez 2008-04-01, nr 2

Hej, Nästa vecka börjar kadett och junior-VM. 13 svenska fäktare är uttagna och även om mina tidigare tips inte varit särskilt lysande så tror jag nu på två svenska medaljer. Kanske inte så vågat men att vara bäst när det gäller och att dessutom vara det två mästerskap i rad är inte helt lätt. Jag tror alltså att värjtjejerna tar en medalj individuellt, vilket är bra. Gör dom de inte i lag är det däremot direkt dåligt. Har du inte kvalificerat dig finns det nu en ny chans genom "wild cards". Men det är bråttom. Läs mer nedan. Hälsar Max Hellström 1. Unik "sista minuten" chans att åka till JVM! Vill du ha ett "wild card" till årets världsmästerskap för juniorer i italienska Acireale? Nästa onsdag drar juniorklasserna igång och arrangörerna erbjuder fler fäktare från de europeiska länderna att ställa upp. Dessutom kommer de att stå för alla kostnader! Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter_122/unik-sista-minuten-chans-att-aka-till-jvm/ 2. Ny klubb på Gotland 28 Mar, 2008 | Monica Gårdström Fäktningen sprider sig på Gotland. Välkommen säger vi till Roma Kungsgårds Idrottsliga Förening Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter_122/ny-klubb-pa-gotland/ 3. Harmenberg och Väggö kommer till Gotlands Fäktvecka! Kommer du? Johan Harmenberg (OS-guld 1980 och VM-guld 1977) och Björne Väggö (OS-silver 1984) kommer till Gotlands Fäktvecka för att föreläsa på Baltic Sea Summer Fencing Camp 2008 kring modern fäktnings utveckling och taktiskt tänkande. Föreläsningen är öppen även för andra fäktintresserade. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter_122/harmenberg-och-vaggo-kommer-till-gotlands-faktvecka-kommer-du/ 4. Inbjudan till Barn- och ungdomsledarutbildning och instruktörskurs Steg II Svenska Fäktförbundet inbjuder till Barn- och ungdomsledarutbildning del ett. Kursen är helt fristående från del två, vilket innebär att du som förra sommaren gick del ett möter nyheter i sommarens kurs. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter_122/inbjudan-till-barn--och-ungdomsledarutbildning/ 5. Vet du någon som vill ha jobb inom idrotten? Du har många aktiva runt dig som säkert funderar på en karriär inom idrotten. En god utbildning är en bra start. På Bosön idrottsfolkhögskola på Lidingö har vi en lång tradition av att utbilda bland annat idrottskonsulenter. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter_122/vet-du-nagon-som-vill-ha-jobb-inom-idrotten/ 6. Nya FIE-domare Vi har glädjen att presentera de nya godkända FIE-domarna nedan. Dessa klarade sin examen som hölls på Bosön i förra veckan under ledning av FIE:s Jie Ao och Mohamed El Motawkel. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter_122/nya-fie-domare/ 7. Köpenhamn, sat-VC florett 080329-30 Det blev svenska framgångar i Trekanten International i Köpenhamn. Martin Roth Kronwall GFK gick till final i herrseniorklassen (sat-VC), där han mötte österrikaren Roland Schlosser som vann med 15-8. Läs mer: http://www.fencing.se/resultat/kopenhamn-sat-vc-florett-mm-080329-30/ 8. Heidenheim, VC och EC herrvärja 080328-30 De svenska lagmästarna från FFF tävlade i helgen i Heidenheim. I den individuella VC-tävlingen visade Tor Forsse att takterna fortfarande sitter i och nådde 16-delsfinal. - Där blev jag tyvärr uppsnurrad mot slutsegaren Geza Imre som satte fem stötar på handen, berättar Tor. Läs mer: http://www.fencing.se/resultat/heidenheim-vc-och-ec-herrvarja-080328-30/ 9. Wroclaw, Challenge Wratislavia, 080326-30 Jonathan Warg från Gotlands FK vann herrvärja äldre ungdom vid den stora internationella tävlingen Challenge Wratislavia i polska Wroclaw. I finalen besegrade han Felix Fras från Polen med 15-13! Läs mer: http://www.fencing.se/resultat/wroclaw-challenge-wratislavia-080326-30/ 10. Inbjudan till förbundsmöte Välkommen till årets förbundsmöte som äger rum den 19 april på Quality Hotel Nacka, Stockholm. ANMÄLAN SENAST DEN 2 APRIL! Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter_122/inbjudan-till-forbundsmote/