Svenska Fäktförbundets nyhetsbrev

Till helgen, den 20-21 maj, samlas Sveriges bästa ungdomar i Karlskrona för att stöta på varandra i Ungdoms-SM. Arrangemangen brukar vara av hög klass och antalet deltagare väntas i år bli rekordstort. En tydlig trend är att vapnen är lika stora i klassen Yngre Ungdom, för att sedan gå i totalt motsatt riktning. I Äldre Ungdom är 73 värjfaktare anmälda, men endast 36 florettister. Vad kan detta bero på och vad får det för konsekvenser i vår jakt på internationella mästerskapsmedaljer längre fram? Tycker fäktarna att florett blir för svårt, att domarna är för dåliga eller är det klubbarna som inte förmår ta hand om det intresse som tydligen finns i unga år. Är det över huvudtaget ett problem? Max Hellström Redaktör 1. Antal anmälda till USM Så här många kommer slåss om medaljerna på USM. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter/readone.php?id=2760 2. Hällevikslägret för fäktande ungdomar, kadetter och juniorer Svenska Fäktförbundet tillsammans med sina distriktsförbund inbjuder till fäktläger i början av augusti 2006. Lägret vänder sig främst till fäktare som tillhör kadett- och ungdomsklasserna från och med hösten, d.v.s. de som är födda 1990 eller senare, men vi har även ett antal platser för juniorfäktare. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter/readone.php?id=2767 3. Fäktmästare Elof Gustafsson avliden Fäktmästare Elof Gustafsson har avlidit i en ålder av 91 år. Elof var fäktmästare i Göteborg Fäktklubb i över 40 år fram till slutet av 80-talet. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter/readone.php?id=2764 4. Rapport från landslagsledningens möte den 2 maj Landslagledningen hade ett kort telefonmöte på kvällen den 2 maj. Vid mötet diskuterades de kommande WC-tävlingarna på herrvärja för seniorer. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter/readone.php?id=2747 5. Årets fräckaste fäktfilm! Nu kan ni köpa årets fräckaste fäktfilm via SvFF:s kansli. Filmen handlar om bragden av damjuniorlaget under JEM i Ungern. Tjejerna beskriver på ett väldigt fängslade sätt hur det gick till när de vann JEM-guld i lag. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter/readone.php?id=2756 6. Fäktgrejer på Ystad International Den tyska firman FechtSport Langenkamp kommer till Ystad International den 17-18 juni! De kommer att medföra ett stort Uhlmann-sortiment. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter/readone.php?id=2768 7. C-O Enhagen avliden Sabelentusiasten Carl-Olof Enhagen har avlidit i en ålder av 84 år. Olle Enhagen hade 10 SM tecken i sabelfäktning och blev Stor grabb 1983. Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter/readone.php?id=2755 8. Sabeldomarexamen Ystad 060617-18 Kursen och examinationen kommer att hållas i samband med årets upplaga av Ystad International. Passa på att både gå domarkurs och tävla samma helg! Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter/readone.php?id=2751 9. Ny version av tävlingskalendern Läs mer: http://www.fencing.se/nyheter/readone.php?id=2765 10. De sensate resultaten Det har fäktats i Stockholm, Barcelona och i Heidenheim. I Helsingfors, i Ljungby och i Legnano. Här kan du se hur det gick. Läs mer: http://www.fencing.se/tavling/index.php @llez är Svenska Fäktförbundets elektroniska nyhetsbrev. Syftet är att sprida intressant och aktuell information om fäktning. Har du något du tycker att fäktsverige bör få veta? Kontakta @llez redaktör, Max Hellström, på max@fencing.se

• Blekinge

I Sverige finns idag ca 50 klubbar från Boden och Vilhelmina i norr till Ystad i söder. Alla fäktsportens vapen finns representerade värja, florett och sabel.

Sverige har under åren varit en framgångsrik fäktnation med såväl VM som OS medaljer. Sveriges senaste mästerskapsmedaljer var JVM guld för damer värja 2010 samt EM silver i damvärja 2007.

Lars Liljegren

Presskontakt Förbundsordförande Ordförande för Svenska Fäktförbundet 070 6404649