FN-förbundet övertar Lika Unika Akademi

Svenska FN-förbundet är ny huvudman för det treåriga projektet Lika Unika Akademi. Med övertagandet från federationen Lika Unika stärks rättighetsperspektivet för personer med funktionsnedsättning i arbetet med Agenda 2030.

Internationella dagen för personer med funktionsnedsättning infaller den 3 december. En FN-konvention för personer med funktionsnedsättning antogs 2006 och att lyfta fram deras situation är en viktig uppgift också i arbetet med de globala målen för hållbar utveckling.

Svenska FN-förbundet är sedan den 1 oktober ny huvudman för projektet Lika Unika Akademi som tidigare fanns hos Lika Unika som är en samarbetsorganisation inom funktionshinderrörelsen. Med övertagandet stärks och fördjupas FN-förbundets MR-arbete.

– Vi ser fram emot att få arbeta med projektet Lika Unika Akademi som har målet att skapa större insikt i rättighets- och funktionshinderperspektivet i Agenda 2030. Svenska FN-förbundet får nu ännu större bredd i arbetet med de globala målen för hållbar utveckling. Vi hälsar också tre nya medarbetare välkomna, säger FN-förbundets biträdande generalsekreterare Eva Rundgren Forsberg.

Lika Unika Akademi är ett treårigt projekt som finansieras av Arvsfonden. Utgångspunkten är att samhället bara kan bli hållbart om både det ekonomiska, ekologiska och sociala perspektivet finns med i politiska beslut. Projektet syftar till att genom utbildningsinsatser påverka och höja kunskapen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning i Sverige. Målgrupper är såväl företrädare för funktionshinderrörelsen som politiker, myndigheter, beslutfattare och andra föreningar inom civilsamhället.

– En viktig princip i Agenda 2030 är att ingen ska lämnas utanför. Ska levnadsvillkoren förbättras för de som på olika sätt står längst ifrån samhället så är funktionshinderperspektivet nödvändigt. Jag är glad över att FN-förbundet nu får möjlighet att arbeta vidare med vårt angelägna projekt, säger Lika Unikas ordförande Mia Modig.

För frågor kontakta Pekka Johansson, pressekreterare på Svenska FN-förbundet, pekka.johansson@fn.se, telefon 073-374 62 84.

För mer information om projektet kontakta projektledare Tiina Nummi-Södergren, e-post tiina.nummi-sodergren@likaunika.org, telefon 070-768 28 78.

Läs mer om Lika Unika Akademi