Peter Wettergren, ny teknisk direktör

Wettergren blir teknisk direktör på SvFF

Peter Wettergren blir teknisk direktör på Svenska Fotbollförbundet. Tillsammans med nya kollegan Caroline Sjöblom ska den före detta assisterande förbundskaptenen driva utveckling och på lång sikt stärka landslagsverksamheten och talangutvecklingen.
- Jag är jätteglad för att få den här chansen att hjälpa svensk fotboll utifrån mina kunskaper och erfarenheter, säger Peter Wettergren.

Svenska Fotbollförbundets nya organisation fortsätter att ta form. I början av december presenterades den meriterade före detta landslagsspelaren Kim Källström som fotbollschef. I samma veva blev det offentligt att Caroline Sjöblom, med erfarenhet från elitfotboll på klubbnivå och som förbundskapten på flicksidan blir teknisk direktör för flick- och damsidan.

Och nu är det klart med hennes motsvarighet på pojk- och herrsidan. Peter Wettergren, som varit assisterande förbundskapten under Janne Andersson sedan hösten 2016 och arbetat som scout för landslaget sedan 2011, har tackat ja till rollen som en av två tekniska direktörer under Kim Källström.

Peter Wettergren tackades av som assisterande förbundskapten i samband med EM-kvalet mot Estland i november, efter framgångar som VM-kvartsfinal 2018 och åttondelsfinal i EM 2021, men stannar i SvFF för ett nytt, spännande uppdrag. Peter Wettergren brinner för spelarutveckling och har en djup förankring inom svensk landslagsfotboll men även klubbfotbollen efter åren i Elfsborg och FC Köpenhamn, som innebar Europacupspel. Han har en god inblick i vad den moderna internationella klubb- och landslagsfotbollen ställer för krav.

- Vi gör mycket bra saker inom svensk fotboll, men jag är glad och tacksam för att jag får chansen att bidra till hur vi kan slipa och göra fotbollens verksamheter ännu vassare, säger Peter Wettergren och betonar:

- Det ska bli väldigt inspirerande att jobba med Caroline och Kim, vi kommer att kunna göra mycket tillsammans och staka ut en väg framåt. Men det sagt är det en ansträngning som inte Caroline, Kim och jag kan göra ensamma utan vi ska förstås inkludera klubbar, distrikt, EFD och SEF.

Caroline Sjöblom ser fram emot att arbeta i SvFF:s nya fotbollsteam, att dela sina erfarenheter och få verka i en konstellation som inte tidigare funnits men som med fördel kan vila på den tillgång av kompentens och erfarenhet som finns inom befintlig verksamhet.

- Jag har alltid brunnit för svensk elitfotboll och framför allt damfotbollen. Jag har spelat på elitnivå, jobbat som tränare och förbundskapten på flicksidan, nu senast i USA. Jag vill vara med på förändringsresan som SvFF bestämt sig för att göra. Vi behöver hänga med resten av Europa, förnya och hitta vår identitet igen. Vi behöver ha en stark gemensam plan över vad svensk fotboll ska stå för och en enighet om hur vi gemensamt går framåt, säger Caroline Sjöblom.

Peter Wettergren och Caroline Sjöblom kommer att arbeta tätt ihop med Kim Källström och arbetet med att bygga rollerna som SvFF:s nya tekniska direktörer inleds efter årsskiftet.

- Vi har sökt efter personer med tränarbakgrund för att balansera mot den erfarenhet jag har som spelare. Både Caroline och Peter är väl grundade i Svenska Fotbollförbundets verksamheter och kan vara med och forma framtidens landslagsfotboll. Det känns väldigt bra att ha det här på plats, att Peter stannar är värdefullt för svensk fotboll och jag ser fram emot att dra i gång arbetet efter nyår, säger Kim Källström.