Över 17 miljoner kronor delas ut till projektet ”En bättre väg”

Över 17 miljoner kronor delas ut till projektet ”En bättre väg”

Nu tas nästa steg i SvFF:s initiativ ”En bättre väg” – en del av Riksidrottsförbundets satsning ”Idrottsklivet”. Under 2024 kommer 12 miljoner kronor, via statliga medel, att delas ut till föreningar för att stärka fotbollens närvaro i vad Polismyndigheten benämner som utsatta områden. SvFF:s initiativ stöttas av Svenska Spel, ICA och Folksam, som tillsammans bistår med ytterligare 5,7 miljoner kronor till utvecklingsarbetet.

Svenska Fotbollförbundets satsning ”En bättre väg” startade år 2023 och är en del av Riksidrottsförbundets ”Idrottsklivet”. Det nationella och regeringsstödda utvecklingsarbetet syftar till att stärka idrottsrörelsens närvaro i de områden som Polismyndigheten benämner som utsatta, och därigenom skapa en meningsfull fritid för fler barn och unga – långt bort från kriminalitet och otrygghet. Idag är dessa områden 61 till antalet, där fotbollen har fått resurser att arbeta i 50 av dessa.

– Att göra svensk fotboll tillgänglig, välkomnande och trygg är en central målsättning för SvFF:s hållbarhetsstrategi. Fotbollen har en unik och viktig position i samhället, där vi är övertygade om att fotbollens närvaro kan göra skillnad i de här områdena, säger Caroline Waldheim, hållbarhetschef på Svenska Fotbollförbundet.

SvFF deltar i ”Idrottsklivet” tillsammans med 13 andra specialidrottsförbund och elva RF-SISU-distrikt. Under hösten 2023 påbörjades ett förberedelse- och planeringsarbete, där specialidrottsförbund och RF-SISU-distrikt tillsammans tagit fram lokala planer för varje enskilt område. Nu delar RF ut 2024 års medel till SvFF, som sin tur fördelar pengarna till distrikten vilka därefter tar det vidare ut till fotbollsföreningar runtom i landet.

Pengarna kommer att användas till att arvodera av fotbollsföreningarna tillsatta fotbolls- och föreningsutvecklare med förankring i områdena. En fotbollsutvecklare fungerar som ett stöd till föreningarna och tränarna genom ledarutbildningar, tillgänglighet och mentorskap – medan en föreningsutvecklare utbildar föreningens medlemmar i föreningskunskap, stöttar styrelsens arbete och har regelbundna möten med vårdnadshavare och spelare. Fotbolls- och föreningsutvecklare är två nyckelfunktioner som SvFF identifierat för att nå ut samt skapa välmående och organiserade föreningar för barn och unga.

– I de här områdena är fotbollens genomslagskraft generellt sett stor. Med dessa nyckelfunktioner på plats ger vi föreningarna bättre förutsättningar att organisera sig, rekrytera fler ledare och komma i gång med verksamhet för barn och unga som bor i området, säger Thomas Tecle, SvFF:s projektledare för ”En bättre väg”.

Initiativet ”En bättre väg” genomförs tillsammans med SvFF:s partners Svenska Spel, ICA och Folksam – där varje partner har ett eget fokusområde enligt förening, ledare och spelare.

– Vi vill att fler barn och ungdomar ska få möjligheten att vara en del av fotbollens gemenskap. För att det ska ske krävs långsiktigt aktiva och trygga ledare. Vi är väldigt stolta över att tillsammans med Svenska Fotbollförbundet erbjuda föreningar möjligheten att anställa fotbollsutvecklare. Fotbollsutvecklare som med unik kunskap om området kan hjälpa till att hitta och stötta nya och befintliga tränare samt säkerställa att tränarna får det stöd och den utbildning som de behöver, säger Kajsa Nylander, hållbarhetschef på Svenska Spel, som har ledare som fokusområde.

Peter Hägg, ansvarig för varumärkesengagemang hos ICA, vilka har spelare som fokusområde:

– Fotbollen finns, precis som ICA-handlarna, över hela landet. Så för oss är vårt bidrag till spelarutvecklingen inom ”En bättre väg” ett naturligt nästa steg i det nära engagemang vi alltid haft i fotbollen på våra orter.

Jens Wikström, affärsområdeschef för Folksam Sak, med förening som fokusområde:

– Initiativet ”En bättre väg” går hand i hand med vår vision att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Vi är, som idrottens försäkringsbolag, stolta över att tillsammans med Svenska Fotbollförbundet bidra till en positiv samhällsutveckling genom att öka engagemanget och inkludera fler i föreningslivet och fotbollen.

Arbetet under 2024 fortsätter nu i enighet med SvFF:s programförklaring. Fokus kommer att ligga på implementering av arbetssätt i distrikt och förening, där Svenska Fotbollförbundet har ett ansvar att möta behov och fördela resurserna utifrån såväl föreningarnas som människornas förutsättningar.

Kontakt: Thomas Tecle, SvFF (thomas.tecle@svenskfotboll.se)