Gå direkt till innehåll
Bilden: Caroline Waldheim, chef för samhälle och hållbarhet på Svenska Fotbollförbundet, tog emot Svenska Jämställdhetspriset 2024 på Forum Jämställdhet. Foto: Jeanette Dahlström

SvFF tilldelas Svenska Jämställdhetspriset 2024

Svenska Fotbollförbundet vinner Svenska Jämställdhetspriset 2024.
SvFF prisas för att ha tagit stora steg för att Fotbollssverige ska bli mer jämställt.
- Vi är väldigt tacksamma och stolta över att tilldelas det här hedersamma priset. Det är ett fantastiskt kvitto på det gedigna jämställdhetsarbetet som genomförts och som genomsyrar vårt dagliga arbete, säger generalsekreterare Andrea Möllerberg.

Svenska Jämställdhetspriset är en nationell utmärkelse som årligen delas ut i samband med Sveriges största jämställdhetskonferens Forum Jämställdhet.

Caroline Waldheim, chef för samhälle och hållbarhet på Svenska Fotbollförbundet, tog under onsdag kväll med stolthet emot priset som är ett bevis på att svensk fotboll är på rätt väg i jämställdhetsarbetet. Priset delades ut av Jämställdhetsmyndighetens generaldirektör Lena Ag.

- Vi har de senaste åren tagit oss an jämställdhetsutmaningen på ett mer strategiskt sätt där damlandslagets framgångar har inspirerat och lika villkor för dam- och herrlandslagen varit en viktig milstolpe. Men framför allt omfattar vårt jämställdhetsarbete hela fotbollsrörelsen på alla nivåer i alla delar, säger Caroline Waldheim.

För SvFF:s nya generalsekreterare Andrea Möllerberg är jämställdhet en prioriterad fråga och hon ser fram emot att bygga vidare på en redan stabil grund.

- Priset ger oss en härlig motivation för våra fortsatta insatser mot en jämställd fotboll. Det är viktiga insatser som sker dagligen i vår verksamhet, säger hon.

Ordförande för Svenska Jämställdhetsprisets jury är Clara Berglund, generalsekreterare för Sveriges Kvinnoorganisationer:

- Att få flickor i rörelse, att ge dom rättvisa och jämställda villkor och en meningsfull fritid är viktigt, både för flickorna men också för samhället i stort. Svenska Fotbollförbundets jämställdhetsarbete de senaste åren har möjliggjort att fler flickor kan spela fotboll. Jag vill särskilt framhålla det svenska damlandslaget och deras insatser – de är en förebild för flickor och pojkar runt om i Sverige.

De fyra övriga finalisterna till årets pris var Almi Värmland, Byggnads, Södersjukhuset och Trivector Traffic.

Officiell motivering

Svenska Jämställdhetspriset 2024 tilldelas Svenska Fotbollförbundet med följande motivering:

"Årets vinnare visar tydligt att de är med i jämställdhetsmatchen. Svenska Fotbollförbundet arbetar operativt och strategiskt på alla nivåer för jämställdhet inom förbundet och fotbollssverige.

Damlandslagets, genom tiderna, enträgna kamp för lika villkor har banat väg för att Svenska Fotbollförbundet idag står som ledande aktör för jämställd idrott och Sverige som föredöme i världen för jämställd fotboll. Idag har dam- och herrlandslagen och flick- och pojklandslagen lika ekonomiska resurser vid landskamper och mästerskap. Förbundet arbetar för att fler kvinnor ska bli ledare på alla nivåer och de öppnar upp spelplanen för flickor som vanligtvis inte deltar i idrottsrörelsen.

Vi ser fram emot att följa Svenska Fotbollförbundets arbete på den internationella scenen för en jämställd fotbollsvärld där flickor och pojkar får lika möjligheter att förverkliga sina drömmar.”

I priskommittén för Svenska Jämställdhetspriset 2024 sitter:

• Anna Serner, f.d. vd, Svenska Filminstitutet
  • Annie Lööf, f.d. partiledare, Centerpartiet
  • Hoshi Kafashi, grundare, Shanazi Hjältar och Hjältinnor
  • Lars Lööw, vik. generaldirektör, Arbetsförmedlingen
  • Palle Lundberg, vd, Sveriges Kommuner och Regioner
  • Shahab Ahmadian, ordförande, MÄN
  • Siduri Poli, entreprenör, styrelseledamot och investerare
  • Susannah Sjöberg, ordförande, Sveriges Kvinnoorganisationer

Kategorier

Svenska Fotbollförbundet (SvFF) är Sveriges största specialidrottsförbund med nära en miljon medlemmar, varav cirka 600 000 är aktiva spelare. SvFF:s uppgift är att främja, utveckla och administrera fotbollsidrotten i Sverige, samt företräda fotbollen inom landet och internationellt. Genom sin omfattande verksamhet bidrar svensk fotboll med betydande sociala, ekonomiska och hälsomässiga värden till samhället. Därutöver bedriver SvFF ett antal projekt inom hållbarhetsområdet, både med social- och miljö/klimatinriktning, utifrån FN:s mål för hållbar utveckling.

Fredrik Madestam

Pressansvarig damlandslaget fotboll 072-3323944

Välkommen till Svenska Fotbollförbundet!

Svenska Fotbollförbundet
171 23 SOLNA