Victoria Sandell och Tess Olofsson ambassadörer för UEFA F17-EM 2024

Victoria Sandell och Tess Olofsson ambassadörer för UEFA F17-EM 2024

Forne landslagsspelaren Victoria Sandell och domaren Tess Olofsson presenteras i dag som ambassadörer för UEFA F17-EM 2024 i Sverige. Mästerskapet spelas 5-18 maj i Malmö och Lund.
– Att spela ett mästerskap på hemmaplan är en helt fantastisk upplevelse. Jag är övertygad om att vi tillsammans med värdstäderna Malmö och Lund kommer att leverera ett glädjefyllt och minnesvärt mästerskap, säger Victoria Sandell.

UEFA F17-EM 2024 i Sverige närmar sig. Förberedelserna fortsätter inför turneringen som spelas i Skåne i maj. Nu står det klart att Victoria Sandell och Tess Olofsson blir ambassadörer för turneringen.

Victoria Sandell är en blågul legend med sina 166 landskamper, sjätte mest i damlandslagets historia, och 68 mål, vilket placerar henne på en femteplats över damlandslagets bästa målskyttar genom tiderna. Hon har spelat hela tio mästerskap med Sverige: fyra EM, tre VM och tre OS. Hon har två silver från EM 2001 och VM 2003. I VM 2003 belönades hon även med Silverbollen som hela turneringens näst bästa spelare och kom även med i turneringens All Star-lag. Sandell har även vunnit Diamantbollen vid två tillfällen och har även fyra SM-guld och tre cupguld med Älvsjö AIK och Djurgården/Älvsjö.

– När jag fick frågan om att vara ambassadör för mästerskapet fick jag många härliga flashbacks till både mästerskap som jag själv har spelat med damlandslaget, men även till när jag var ambassadör för EM-ansökan 2013. Jag vet om processen kring ett mästerskap på hemmaplan, hur mycket jobb som krävs och hur många eldsjälar som arbetar med det här. Jag är helt övertygad om att vi tillsammans med värdstäderna Malmö och Lund kommer att leverera ett glädjefyllt och minnesvärt mästerskap. Och för spelarna, att få spela ett mästerskap på hemmaplan är få förunnat, jag spelade hemma-EM 1997 med damlandslaget och det var helt fantastiskt. Det var en självklarhet att tacka ja till det här uppdraget, säger Victoria Sandell

Tess Olofsson blev FIFA-domare 2015 och har en gedigen meritlista med internationell prägel. Sommaren 2023 dömde hon sitt första VM, EM-debuten skedde året innan. Hon har passerat flera milstolpar i den svenska fotbollen. Som när hon blev den första kvinnliga domaren att döma en svensk elitmatch på herrsidan, för att sedan bli första kvinna att döma en match i Allsvenskan på herrsidan. Hon har även utsetts till Sveriges bästa domare vid fem tillfällen. Och så sent som i februari dömde hon årets final i damernas Nations League mellan Spanien och Frankrike. Tidigare framgångsrik målvakt i både Malmö FF och flicklandslaget.

– Det känns väldigt ärofyllt och jag känner en stor stolthet över att få vara en inspiration för yngre domare genom att vara ambassadör för det här mästerskapet. Att kunna inspirera och hjälpa andra i sin utveckling och nå sina drömmar och mål, precis som jag har gjort, säger Tess Olofsson.

Som ambassadörer för UEFA F17-EM 2024 kommer Victoria Sandell och Tess Olofsson att närvara vid olika aktiviteter kring mästerskapet samt hjälpa till att skapa medvetenhet kring turneringen genom att vara ansiktet utåt för mästerskapet.

Sverige är som värdnation direktkvalificerat för UEFA F17-EM 2024. Övriga sju deltagande nationer kommer att kvala in under mars månad. Mellan 5-18 maj samlas sedan Europas åtta bästa nationer i Malmö och Lund där de gör upp om EM-guldet. De tre bästa länderna i turneringen kvalificerar sig dessutom till U17-VM som spelas i Dominikanska Republiken i november.

Läs mer om UEFA F17-EM 2024

Kategorier

Svenska Fotbollförbundet (SvFF) är Sveriges största specialidrottsförbund med nära en miljon medlemmar, varav cirka 600 000 är aktiva spelare. SvFF:s uppgift är att främja, utveckla och administrera fotbollsidrotten i Sverige, samt företräda fotbollen inom landet och internationellt. Genom sin omfattande verksamhet bidrar svensk fotboll med betydande sociala, ekonomiska och hälsomässiga värden till samhället. Därutöver bedriver SvFF ett antal projekt inom hållbarhetsområdet, både med social- och miljö/klimatinriktning, utifrån FN:s mål för hållbar utveckling.

Välkommen till Svenska Fotbollförbundet!

Svenska Fotbollförbundet
171 23 SOLNA