Dags att lägga ner fortsatta satsningar på JAS 39 Gripen!

Pressmeddelande från Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen, 20 november 2008

Den norska regeringen meddelade tidigare idag att man inte kommer att köpa Jas 39 Gripen från Sverige, utan istället väljer det amerikanska stridsflyget Joint Strike Fighter, JSF. Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen beklagar att Norge väljer att upprusta, men uppmanar nu regeringen att snarast lägga ner de planerade satsningarna på Jas Gripen.

Det är givetvis sorgligt att Norge väljer att lägga pengar på nya dyra vapensystem när dessa resurser hade kunnat användas för att skapa verklig säkerhet runt om i världen. Men för svensk del måste beslutet innebära att samtliga fortsatta satsningar på Jas Gripen nu stoppas, eftersom en förutsättning för dessa var att Norge valde det svenska stridsflyget istället för det amerikanska, säger Svenska Freds ordförande Anna Ek.

Gripenprojektet har redan kostat omkring 100 miljarder kronor och för detta har vi fått 204 plan. Men majoriteten av dessa har försvarsmakten ingen användning för och därför ser vi hur man desperat försöker sälja eller hyra ut till andra länder. Kostnaderna för Gripenprojektet har skenat iväg, men nu måste handbromsen dras åt en gång för alla. Det norska beskedet måste innebära spiken i kistan för ytterligare satsningar på Jas Gripen, säger Anna Ek.

För mer information:

Anna Ek, ordförande, Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen,