Saam Kapadia och Jeppe Wikström får fredspris av Svenska Freds

Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen har i år utsett journalisten Saam Kapadia och författaren Jeppe Wikström till mottagare av föreningens förnämsta utmärkelse, Eldh-Ekblads fredspris för boken Fred! 100 röster mot våld och krig. Fredspriset delades ut i helgen på föreningens 127-årskongress i Stockholm.

Motiveringen till 2010 års pris lyder:
"Saam Kapadia och Jeppe Wikström har med boken ”Fred! 100 röster mot våld och krig” samlat röster från hela världen till ett gripande manifest för fred och medmänsklighet. Berättelser och citat från statschefer och enskilda människor som kämpat för frihet vävs samman med skildringar från svenska skolgårdar, låttexter och dikter. Genom ett omsorgsfullt urval av bilder får läsaren följa med på demonstrationer mot krig och kärnvapen, till klimatflyktingar i Darfur och på samarbetsövningar i klassrummet. Alla har de en sak gemensamt. Det måste finnas alternativ. Det måste gå att hindra våldet. Spaltkilometer har skrivits om krig, vapen och våld. Men den som vill läsa om fred får ofta leta länge. Saam Kapadia och Jeppe Wikström har därför fyllt ett stort tomrum. Deras bok är ett efterlängtat tillskott för alla oss som tror på att fred är möjligt. Självklart finns det alternativ!"

Eldh-Ekblads fredspris har delats ut sedan 1960. Bland tidigare mottagare märks bland andra Per Anders Fogelström (1960), Maj-Britt Theorin (1973), Henning Mankell (2000) och Peter Englund (2002).

Priset består av avkastningen på den donation som paret Nils och Signe Eldh-Ekblad gjorde vid prisets inrättande. Avkastningen är ca 5 000 kronor per år. Saam Kapadia och Jeppe Wikström har valt att skänka prissumman till Röda Korset.

För mer information, vänligen kontakta:
Anna Ek, ordförande Svenska Freds 0709-540513
Jeppe Wikström, pristagare, 0705-913144