Svenska Freds kommenterar regeringens beslut om klusterbomber

Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen gläds åt statsminister Fredrik Reinfeldts besked idag att Sverige ska skriva under konventionen som förbjuder klustervapen. Det kommer att sprida fred, säkerhet och rädda liv säger Svenska Freds ordförande Anna Ek.

- Genom detta besked visar Sverige att man sätter nedrustning, humanitär rätt och värnandet av civila i främsta rummet i sin internationella säkerhetspolitik. Det har varit en hård strid, men jag är lättad att Sverige äntligen fattat beslutet att ställa sig bakom förbudet, säger Anna Ek, ordförande i Svenska Freds.

Sverige har länge varit tveksam till ett förbud mot klustervapen eftersom det svenska försvaret har ett eget klustervapen, den så kallade Bombkapsel 90, till stridsflygplanet Jas 39 Gripen. Beslutet innebär att det svenska klustervapnet kommer att avskaffas.

- Beslutet kommer inte en dag för tidigt. Jag förväntar mig att detta inte bara är läpparnas bekännelse utan att regeringen omgående inleder processen så att man skyndsamt kan ratificera konventionen mot klustervapen, säger Anna Ek.

Mer än 65 länder har redan deklarerat att man kommer att skriva under konventionen i Oslo den 3 december som sedan träder i kraft när minst 30 länder har ratificerat den. Länder som Frankrike, Storbritannien och Tyskland, som alla har egna klustervapen, kommer att skicka sina utrikesministrar för att underteckna avtalet.

- Förbudet mot klustervapen är vårt årtiondes mest betydelsefulla avtal för nedrustning och humanitärt arbete och det kommer att sprida fred, säkerhet och rädda liv. Avtalet är en upprättelse gentemot alla de människor som har drabbats av klustervapnens förödande effekter, säger Anna Ek.

För mer information:
Anna Ek, ordförande, tel 0709-540 513