Svenska Freds samarbetspartner bortförd av tjetjensk säkerhetstjänst.

Svenska Freds: "Vi befarar att han kan komma att mördas"

Uppgifter till Svenska Freds gör gällande att tjetjensk säkerhetspolis idag fört bort den tjetjenske människorättsaktivisten Arbi Salambekovitj Chatjukaev. Arbi arbetar för den tjetjenska människorättsorganisationen Tjetjeniens mödrar som söker efter spårlöst försvunna och ger social och juridisk hjälp till anhöriga till försvunna från de båda Tjetjenienkrigen. Tjetjeniens mödrar stöds av Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen genom ett projekt finansierat av den svenska biståndsmyndigheten SIDA.

Sedan mordet på Anna Politkovskaja har flera mord på människorättsaktivister genomförts. Den 15 juli mördades Natalja Estemirova, hennes kropp hittades i bakluckan av en bil utanför Grozny. I augusti hittades de tjetjenska hjälparbetarna Zarema Sadulajeva och hennes man Alik Dzjabrailov mördade, också de ihjälskjutna i bakluckan på en bil. Tjetjeniens president Kadyrovs närmaste man Adam Delimchanov uttalades sig nyligen mycket hotfullt mot MR-aktivister i Tjetjenien och jämställde dem med terrorister och sa också att de skulle behandlas därefter.

- Vi kräver att ryska myndigheter omedelbart klargör var Arbi Salambekovitj Chatjukaev befinner sig och om inga formella anklagelser kan riktas mot honom att han omedelbart frisläpps, säger Anna Ek, ordförande i Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen.

Under det senaste året har allt fler incidenter med hot mot människorättsaktivister förekommit i den ryska delrepubliken. Situationen i Tjetjenien och grannrepubliken Ingusjien är spänd och flera organisationer har fått sina kontor attackerade. Ofta är det svartklädda, beväpnade och maskerade män som står för hoten och attackerna. I mars i år kom sådana män till Arbi Chatjukaevs bostad i Grozny. Arbi var bortrest och hot riktades istället mot Arbis gravida hustru och två barn. Familjen har sedan dess levt åtskilda och underjord.

- Vi är mycket oroliga för att Arbi kan komma att mördas. Därför måste svenska UD vända sig till sina ryska kollegor för att be om en förklaring till det som nu händer. Det är oerhört viktigt att markera att omvärlden känner till gripandet för att därigenom minska risken för att Arbi dödas, avslutar Anna Ek, ordförande i Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen

Anna Ek, 0709-540513

ordförande Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen

Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen bildades 1883, är världens äldsta och Sveriges största fredsförening och en av grundarna, KP Arnoldson, fick Nobels fredspris 1908.

www.svenskafreds.se

www.svenskafreds.wordpress.com