Bureau Veritas avstängda från att utfärda FSC-certifiering

Accreditation Services International (ASI) har suspenderat certifierarbolaget Bureau Veritas från att utfärda FSC-certifiering. Det gäller för både spårbarhetscertifiering (CoC) och skogsbrukscertifiering (FM) över hela världen.

Suspenderingen trädde i kraft den 19 oktober och hindrar Bureau Veritas möjlighet att fortsätta att erbjuda och utfärda FSC-ackrediterad spårbarhets- och skogsbrukscertifiering. Suspenderingen är ett resultat av företaget inte kunnat reda ut stora avvikelser (Major CAR) från FSC:s ackrediteringsstandarder.

Avstängningen kommer att gälla i högst sex månader. Under denna tid måste Bureau Veritas åtgärda alla större avvikelser för att suspenderingen skall kunna lyftas. Om företaget inte åter-får sin ackreditering inom denna tidsram, kommer Bureau Veritas kunder behöva söka en ny FSC-ackrediterad certifierare för att deras FSC-certifikat ska förbli giltiga.

Inom FSC förväntas certifieringsorganisationerna följa våra regler och utföra certifieringen på ett konsekvent sätt. ASI övervakar alla certifieringsorgan regelbundet.

Bureau Veritas har utfärdat 3 800 spårbarhetscertifikat och 100 skogsbrukscertifikat i 63 länder över hela världen.

För frågor eller synpunkter kontakta ASI på info@accreditation-services.com.

FSC® - Bra för skog och människor
Forest Stewardship Council® är en ideell organisation som främjar ett miljöanpassat, samhällsnyttigt och ekonomiskt livskraftigt bruk av världens skogar med hjälp av standarder och certifiering. Systemet är frivilligt, globalt och marknadsdrivet. Över 190 miljoner hektar skog i över 80 länder är idag FSC-certifierad. I Sverige är drygt 50 procent av skogsarealen FSC-certifierad. Du hittar mer information om Svenska FSC på www.fsc-sverige.org