​Revansch för U19-damlandslaget i Finnkampen

Förlust i går, seger i dag. Det är de svenska U19-damernas facit under Finnkampen i Uppsala.
- Äntligen. Det var viktigt med seger och att ta med sig en god känsla inför VM, säger förbundskaptenen Camilla Granelid.

Sverige besegrade Finland i IFU Arena med 7-2 och tog revansch på 2-4-förlusten under fredagen. Under den första matchen gjorde finskorna 2-1 30 sekunder efter sin kvittering och 4-1 bara 27 sekunder efter sitt 3-1-mål.

När Finland även kvitterade till 1-1 i dagens match så ställdes därför frågan hur svenskorna skulle reagera på det. Svaret? Att de gjorde det på bästa möjliga sätt. Med att Ellen Hansson satte 2-1 bara minuten efter kvitteringen.

Nora Parkle gjorde dessutom 3-1 dryga minuten efter 2-1-målet och gav Sverige ett försprång. Finland försökte jaga ikapp i tredje men när den svenska lagkaptenen Maja Viström, efter en löpning på högerkanten, skar in i planen och satte bollen högt i nättaket betydde det 5-1. Och matchen i princip vunnen.

Efter det öppnades ännu större ytor som svenskorna nyttjade och bjöd på ett läckert 6-1-mål där bollen gick som på ett snöre och avslutades med en backhandsstyrning i nättaket av Maja Ekström. Till slut blev det 7-2.

MATCHFAKTA

Finnkampen, Uppsala
Sverige-Finland 7-2 (1-0, 3-1, 3-1)

Första perioden
1-0 (8.18) Philippa Blom (Maja Ekström)

Andra perioden
1-1 (7.13) Tuulia Lahti (Iida Mettala)
2-1 (8.18) Ellen Hansson (Nellie Öhgren)
3-1 (9.46) Nora Parkle (Vilma De Gysser)
4-1 (16.29) Ebba Bognesand

Tredje perioden
5-1 (5.30) Maja Viström (Maja Ekström)
6-1 (14.10) Maja Ekström (Maja Viström)
6-2 (14.23) Ulla Valtola (Jemina Ruostila)
7-2 (19.32) Maja Viström

VISSTE DU ATT
- Sverige hade två raka förluster mot Finland inför dagens match.

- Ellen Hansson, Nora Parkle (landslagsdebutant) samt Ebba Bognesand gjorde sina första landslagsmål.

- Maja Viström (2+1) och Maja Ekström (1+2) blev Sveriges bästa poängplockare.

- U19-VM spelas i Uppsala 6-10 maj. Där kan U19-damlandslaget ta sitt fjärde raka VM-guld.

CITAT
Camilla Granelid, förbundskapten:

- Äntligen. Det var viktigt med seger och att ta med sig en god känsla inför VM. Vi har spelat bra innebandy de två matcherna vi förlorat mot Finland tidigare men det betyder inte så mycket när vi förlorar. Nu fick vi det här kvittot inför VM. Det blev lite proppen ur, vi tryckte dit bollarna.

- Det ska bli helt fantastiskt med VM på hemmaplan men svårt att ta ut vilka som ska vara med. Det är ett härligt gäng vi har att jobba med.

- Vi hade en strategi att i bytet efter ett insläppt mål skulle vi ha ett rejält bollinnehav. Inte hetsa efter ett mål direkt men ta tag i spelet. Det blev en bra reaktion vi fick.

Maja Viström, lagkapten:
- Efterlängtad seger och enormt viktigt att slå Finland. Det var skönt att vi gjorde en del mål också, vi har haft lite problem med det tidigare. Sju mål, det är bra.

- Mina mål? Jag fick fina bollar att jobba med och var nästan ren med målvakten båda gångerna så då gäller det att man gör något bra också.

- Det skulle vara otroligt roligt att bli uttagen att få spela VM här i Uppsala.

BILDER

I vår bildbank hittar du foton som är fria att publicera. Uppge Foto: Per Wiklund.
www.innebandy.se/bildbank

KONTAKTUPPGIFTER