Tre Kronor föll mot Slovakien i VM

Slovakien vann mot Tre Kronor med 5-2 (2-0, 2-2, 1-0) på söndagskvällen den 14 maj 2006 i Skonto Arena, Riga, Lettland. En avgörande skillnad var Slovakiens förstakedja med bröderna Marian och Marcel Hossa ihop med Rastislav Pavlikovsky som låg bakom tre av de fem slovakiska målen. Dessutom var Sverige inte riktigt med i denna match på det sätt som krävs mot ett Slovakien som måste ta poäng för att nå kvartsfinal. I första perioden började Slovakien bäst och tog ledningen med 1-0 efter 01.45 genom mål av Marian Hossa assisterad av Marcel Hossa och Rastislav Pavlikovsky. Sverige hade det trögt i början och Slovakien kunde öka på till 2-0 i power play efter 08.57 genom mål av Martin Cibak framspelad av Marian Hossa och Milan Jurcina. Efter halva perioden började Sverige komma in mer och mer i matchen och det skapades en del chanser i anfallszon. Slovakien vinner perioden med 2-0, sverige vinner skottstatistiken med 12-6. I början av andra perioden drog Sverige på sig en utvisning och Slovakien ökade på till 3-0 i power play efter 01.57 genom mål av Rene Vydareny. Sverige reducerar till 1-3 23 sekunder senare när Magnus Johansson gör Sveriges första mål i matchen efter 02.20. Mikael Samuelsson spelade fram Magnus Johansson som fick till ett lysande välplacerat skott upp i krysset bakom slovakiens Karol Krizan. När Slovakien drar på sig en utvisning reducerar Sverige en gång till och ställningen är 2-3 efter 03.29. Jesper Mattsson och sedan Fredrik Emvall får fram pucken till Andreas Karlsson som står välplacerad framför Slovakiens mål. Målvakten räddar första skottet men Andreas Karlsson kan slå in returen med en backhandskott. Sverige drar på sig ett lagstraff för sex spelare på banan och Slovakien drygar ut sin ledningen till 4-2 efter 06.22 efter mål av Marcel Hossa framspelad av Marian Hossa. Marina Hossa har så långt varit inblandad i tre av Slovakiens fyra mål och är farlig så fort han är inne på isen. Perioden slutar 2-2 men positivt för svensk del är ändå att spelet flyttats upp att Sverige ändå gör två mål. Trots underläge med två ål inför sista perioden känns det ändå som att Sverige har chans att komma närmare Slovakien. Slovakien vinner skottstatistiken med 11-10. I tredje perioden avgör Slovakien matchen med 5-2 i numerärt underläge. Det är Andrej Kollar som kontrar in 5-2 efter 06.33. Trots att det återstår över 13 minuter av matchen känns det som Slovakien har vunnit matchen. Tre Kronors sjätte VM-match spelas mot Ryssland klockan 19.15 svensk tid måndagen den 16 maj 2006 i Skonto Arena. VM i Riga, Lettland, 5-21 maj 2006 Kvartsfinalkvalgrupp F Söndagen den 14 maj 2006 Skonto Arena Matchfakta: Slovakien-Sverige 5-1 (2-0, 2-2, 1-0) Period ett: 01.45 1-0 Marian Hossa assist Marcel Hossa och Rastislav Pavlikovsky, 02.53 utv 2 min Martin Strbak hooking, 04.22 utv 2 min Karol Krizan (satts av Rastislav Pavlikovsky) delaying the game, 07.22 utv 2 min Ronnie Sundin holding, 08.57 2-0 Martin Cibak assist Marian Hossa och Milan Jurcina power play spel fem mot fyra, 09.31 utv 2 min Johan Franzén roughing, 12.01 utv 2 min Dominik Granak tripping, 18.53 utv 2 min Fredrik Emvall tripping Skott: 6-12. Period två: 01.28 utv 2 min Jesper Mattsson boarding, 01.57 3-0 Rene Vydareny assist Ivan Ciernik i power play spel fem mot fyra, 02.20 3-1 Magnus Johansson assist Mikael Samuelsson och Henrik Zetterberg, 03.02 utv 2 min Andrej Kollar holding, 03.29 3-2 Andreas Karlsson assist Fredrik Emvall och Jesper Mattsson i power play spel fem mot fyra, 04.03 utv 2 min Richard Kapus holding, 05.49 utv 2 min svenskt lagstraff för många spelare på banan, 06.22 4-2 Marcel Hossa assist Marian Hossa i power play spel fem mot fyra, 09.57 utv 2 min Johan Franzén elbowing, 16.55 utv 2 min Tomas Harant holding, 19.11 utv 2 min Martin Cibak tripping Skott: 11-10. Period tre: 06.22 utv 2 min Dominik Granak tripping, 06.33 5-2 Andrej Kollar assist Dusan Milo i box play spel fyra mot fem, 16.11 utv 2 min Mika Hannula tripping Skott: 4-14. Totalt: 21-36. Utvisningar: Slovakien 8x2 min. Sverige 7x2. Domare: David Hansen, USA Publik: 2 209 Matchens lirare: Slovakien: Marian Hossa Sverige: Kenny Jönsson officiellt. Andreas Karlsson av TV3. VM kan följas online på www.iihf.com där också laguppställningar och all statistik från turneringen återfinns. Mediaguiden för VM återfinns på http://info.swehockey.se under länken MEDIA GUIDES För eventuella frågor ring: Tre Kronors team manager Mats Näslund, mobiltel: 073 – 324 01 23 Tre Kronors presschef Mats Olsson, mobiltel: 070 – 633 61 30 Med vänliga hälsningar SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET Informationsavdelningen