Tre Kronor kryssade mot Ryssland i VM

Tre Kronor spelade oavgjort mot Ryssland 3-3 (1-2, 2-0, 0-1) på måndagskvällen den 15 maj 2006 i Skonto Arena, Riga, Lettland. I första perioden börjar Ryssland bäst och redan i matchens andra byte kommer ryskt 1-0 efter 01.22 genom mål av Alexander Ovechkin. Det var en situation med flera målchanser och till slut var svenska försvaret överspelet. Sverige spelar dock upp sig omgående och kvitteringen till 1-1 kommer i power play efter 07.33. Vid Blålinjen spelar Kenny Jönsson diagonalt över till Mikael Samuelsson som klipper till direkt och pucken går i mål bakom Maxim Sokolov. Efter 11.28 tar Ryssland ånyo ledningen i matchen genom 2-1 i power play efter mål av Alexei Mikhnov. Sverige vinner skotten med 11-8 men Ryssland är avsevärt farligare i anfallszon än vad Sverige är. Matchens mest sevärda enhet så här långt är ryska andrakedjan med Alexander Ovechkin, Evgeni Malkin och Nikolai Kulemin. De skapade farligheter, gjorde mål och tvingade Sverige att dra på sig utvisningar. I början av andra perioden fick Sverige en drömstart. Efter bra 14 sekunders spel skjuter Mikael Samuelsson 2-2 assisterad av Kenny Jönsson, ett power playmål. Mikael Samuelsson skjuter ett direktskottskott på Maxim Sokolovs plockhandsisda men pucken går så högt upp i krysset att den är nästintill otagbar. Sverige tar ledningen för första gången i matchen när Jörgen Jönsson petar in 3-2 efter 02.58. Michael Nylander spelar fram backen Per Hållberg som får iväg pucken mot mål och den studsar på målvakten och över honom och när den ramlar ned vid stolpen är Jörgen Jönsson där och petar in den i mål. Sverige vinner skotten med 16-6. I tredje perioden jagar Ryssland kvittering och de når den efter 15.47 när Alexei Mikhnov gör 3-3. Tre Kronors sjunde VM-match, kvartsfinal, spelas mot Ryssland klockan 19.15 svensk tid onsdagen den 17 maj 2006 i Skonto Arena. VM i Riga, Lettland, 5-21 maj 2006 Kvartsfinalkvalgrupp F Måndagen den 15 maj 2006 Skonto Arena Matchfakta: Sverige-Ryssland 3-3 (1-2, 2-0, 0-1) Period ett: 01.22 0-1 Alexander Ovechkin assist Nikolai Kulemin, 03.46 utv 2 min Andreas Karlsson interference, 05.15 utv 2 min Georgi Misharin hooking, 05.42 utv 2 min Danis Zaripov hooking, 07.33 1-1 Mikael Samuelsson assist Kenny Jönsson och Michael Nylander i power play spel fem mot fyra, 09.37 utv 2 min Henrik Zetterberg interference, 11.28 1-2 Alexei Mikhnov assist Sergei Zhukov och Denis Arkhipov i power play spel fem mot fyra, 13.30 utv 2 min Vitali Atyushov tripping, 18.48 utv 2 min Sergei Zhukov holding Skott: 11-7. Period två: 00.14 2-2 Mikael Samuelsson assist Kenny Jönsson i power play spel fem mot fyra, 02.58 3-2 Jörgen Jönsson assist Per Hållberg, 03.32 utv 2 min Igor Yemeleyev hooking, 04.52 Johan Franzén tripping, 05.02 utv 2 min Mikael Samuelsson roughing, 08.16 utv 2 min Per Hållberg holding, 11.09 utv 2 min Henrik Zetterberg holding, Ilya Nikulin high-sticking, 17.47 utv 2 min Johan Franzén roughing, Kirill Koltsov roughing Skott: 16-6. Period tre: 05.05 utv 2 min Vitali Atyushov holding, 08.08 utv 2 min Mikael Samuelsson holding, 12.03 utv 2 min Konstantin Gorovikov hooking, 15.47 3-3 Alexei Mikhnov assist Alexander Semin och Vadim Khomitsky Skott: 2-11. Totalt: 29-24. Utvisningar: Sverige 8x2 min. Ryssland 9x2. Domare: Chris Savage, Kanada Publik: 3 983 Matchens lirare: Sverige: Magnus Johansson officiellt. Johan Holmqvist av TV3 Rysland: Evgeni Malkin VM kan följas online på www.iihf.com där också laguppställningar och all statistik från turneringen återfinns. Mediaguiden för VM återfinns på http://info.swehockey.se under länken MEDIA GUIDES För eventuella frågor ring: Tre Kronors team manager Mats Näslund, mobiltel: 073 – 324 01 23 Tre Kronors presschef Mats Olsson, mobiltel: 070 – 633 61 30 Med vänliga hälsningar SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET Informationsavdelningen