Tre Kronor spelade oavgjort mot Schweiz i VM

Tre Kronor spelade oavgjort mot Schweiz 4-4 (1-0, 0-1, 3-3) på onsdagskvällen den 10 maj 2006 i Skonto Arena, Riga, Lettland. Sverige ledde i tredje perioden med både 3-1 och 4-2 och därför känns det inte helt rätt att tappa en poäng. Sverige vinner dock grupp B och inler kvartsfinalgruppspelet med match mot Vitryssland på fredag kväll. I första perioden började Schweiz bra och gav inte Sverige något utrymme för att starta sitt spel. Utvisningar gjorde också sitt till för att Sverige skulle få en trög inledning. Sverige jobbade dock vidare och ledningsmålet kom efter 13.43. Under ett schweiziskt anfall lyckades Niklas Kronwall återerövra pucken i egen zon och fick fram den till backkollegan Magnus Johansson som slog en lång passning i djupled till en fri Henrik Zetterberg. Henrik Zetterberg kom fri med målvakten och bytte sida till backhand och lyfte in pucken i nättaket förbi en överspelad David Aebischer. Aebischer gör verkligen allt han kan och följer med i Zetterbergs rörelse men Zetterberg är bättre och lyfter upp pucken näst intill otagbart för Aebischer. Sverige vinner skotten med 11-4. I andra perioden drar Sverige på sig två utvisningar och Schweiz får spela i power play fem mot tre. I det överläget sätter Schweiz press mot Johan Holmqvist i det svenska målet. I en tilltrasslad situation framför det svenska målet lyckas Valentin Wirz lyfta in pucken i mål över en liggande Johan Holmqvist och matchen var kvitterad till 1-1. Sverige satsade på att komma igen men när Schweiz drog på sig en utvisning gick samtidigt isen sönder. Intensiva försök att laga isen misslyckades av arrangörerna och det blev nödvändigt att avbryta perioden efter 06.11 för att ge mer tid till isreparationen. Efter en timmes jobb med isen kunde matchen återupptas. Schweiz spelade klokt efter resurserna och störde Sverige så mycket det bara gick. Under de sista sex minuterna av perioden drog dock Schweiz på sig två utvisningar och Sverige kunde etablera visst tryck i schweizisk försvarszon. Detta ledde dock inte till några absoluta farligheter utan ställningen var fortfarande 1-1 efter två perioders spel. I tredje perioden kommer målen snabbt och tätt. Sverige tar ledningen med 2-1 genom mål av Henrik Zetterberg efter 04.11. Zetterberg skjuter och störtar själv på returen och får till ett än bättre skott som välplacerat smiter förbi David Aebisher. Bara 26 sekunder senare spär Sverige på till 3-1 efter 04.37. Andreas Karlsson får pucken till vänster om David Aebischer och slår en sidledspassning till höger där Jesper Mattsson klipper till direkt och det välplacerade skottet går rakt upp i krysset. 25 sekunder senare reducerar Schweiz till 2-3 efter 05.02. I ett snabbt anfall blir det svenska försvaret förbispelat och Raffaele Sannitz rakar in pucken i mål. Efter 3-2 var det nerv i matchen i gen och det höll i sig till 11.16 då Sverige spädde på till 4-2. Jesper Mattsson arbetade bakom schweiziska målet och fick vidare pucken till Fredrik Emvall som åkte runt målet och spelade in till framåkande Andreas Karlsson som sköt direkt och pucken smet in vid David Aebischers högra stolpe. Det var ett direktskott som var svårt att avvärja. 19 sekunder senare reducerade Schweiz återigen och det stod 4-3 efter 11.35, målet gjordes av Ivo Rüthemann. Schweiz kvitterade till 4-4 efter 16.44 genom mål av Raffale Sannitz. Det blev också slutresultatet i matchen. Tre Kronors fjärde VM-match spelas mot Vitryssland klockan 19.15 svensk tid fredagen den 12 maj 2006 i Skonto Arena. VM i Riga, Lettland, 5-21 maj 2006 Grupp B Onsdagen den 10 maj 2006 Skonto Arena Matchfakta: Sverige-Schweiz 4-4 (1-0, 0-1, 3-3) Period ett: 00.37 utv 2 min Ronnie Sundin tripping, 03.28 roughing utv 2 min Henrik Zetterberg roughing, Mark Streit roughing, 06.39 utv 2 min Joel Lundqvist hooking, 13.43 1-0 Henrik Zetterberg assist Magnus Johansson och Niklas Kronwall, 18.16 utv 2 min Beat Forster holding Skott: 11-4. Period två: 01.33 utv 2 min Kenny Jönsson interference, 02.14 utv 2 min Magnus Johansson tripping, 03.19 1-1 Valentin Wirz assist Mark Streit och Romano Lemm i power play spel fem mot tre, 06.11 utv 2 min Severin Blindenbacher, 14.47 utv 2 min Mark Streit cross-checking, 19.25 utv 2 min Goran Bezina cross-checking Skott: 8-7. Period tre: 04.11 2-1 Henrik Zetterberg utan assist, 04.37 3-1 Jesper Mattsson assist Andreas Karlsson och Niklas Kronwall, 05.02 3-2 Raffaele Sannitz assist Sandy Jeannin och Mark Streit, 07.52 utv Per Hållberg hooking, 11.16 4-2 Andreas Karlsson assist Fredrik Emvall och Niklas Kronwall, 11.35 4-3 Ivo Rüthemann assist Martin Plüss och Patric Della Rossa, 12.46 utv 2 min Andres Ambühl holding, 16.44 4-4 Raffalele Sannitz assist Sandy Jeannin och Romano Lemm, 19.40 utv 2 min Beat Forster roughing Skott: 10-6. Totalt: 29-17. Utvisningar: Sverige 6x2 min. Schweiz 7x2. Domare: Alexander Poliakov, Ryssland Publik: 3 031 Matchens lirare: Sverige: Henrik Zetterberg officiellt. Henrik Zetterberg av TV3. Schweiz: Mark Streit VM kan följas online på www.iihf.com där också laguppställningar och all statistik från turneringen återfinns. Mediaguiden för VM återfinns på http://info.swehockey.se under länken MEDIA GUIDES För eventuella frågor ring: Tre Kronors team manager Mats Näslund, mobiltel: 073 – 324 01 23 Tre Kronors presschef Mats Olsson, tel: 08 – 449 04 07, mobiltel: 070 – 633 61 30 Med vänliga hälsningar SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET Informationsavdelningen