Tre Kronor världsmästare i VM 2006

Tre Kronor vann mot Tjeckien med 4-0 (2-0, 2-0, 0-0) i VM-finalen på söndagskvällen den 21 maj 2006 i Riga Arena, Riga, Lettland. Tre Kronor landar på Arlanda måndagen den 22 maj klockan 12.25 och därefter vidtas pressmingel i Sky City Hall. Efter en lunch hos Svenska Spel fortsätter Tre Kronor mot Kungsträdgården där Lasse Kronér inleder festiviteterna från 16.00 med artister som exempelvis Andreas Jonsson och Linda Bengtzing. Tre Kronortruppen beräknas anlända till Kungsträdgården vid 17.30. I första perioden tar Sverige ledningen med 1-0 genom mål av Jesper Mattsson efter 14.31. Målet är dock helt och hållet frukten av backen Niklas Kronwalls uppåkning finter och framspel mot mål där Jesper Mattsson får slag på pucken som lobbas i en båge över Tjeckiens målvakt Milan Hnilicka och in i mål. Samma femma behålls på isen och i bytet därpå gör Sverige 2-0 efter 15.13, 37 sekunder efter 1-0. Ett skott av Jesper Mattsson från blå linjen i två, tre decimeters höjd styrs ned av Fredrik Emvall in i mål. Niklas Kronwall är så bra. Han bör jämföras med backar som Tomas Jonsson eller varför inte med Lennart Lill-Strimma Svedberg. Ja så bra är Niklas Kronwall och så målfarlig är han. Sverige vinner skotten med 9-7 och det känns redan i första perioden som att Sverige ska kunna ta hem sitt åttonde VM-guld. I andra perioden ökar Sverige på till 3-0 efter 04.07. Michael Nylander passar fram till Niklas Kronwall som åker fram mot mål och lyfter via en backhand ett skott upp i nättaket in i mål. Sverige ökar på till 4-0 efter 17.01 och återigen är Michael Nylander dirigenten. I power play spel fem mot tre kommer Michael Nylander åkande med pucken på vänsterkanten och slår in pucken till Jörgen Jönsson som skjuter direkt och pucken går i mål näst intill otagbart bakom Milan Hnilicka. Sverige vinner skotten med 10-4 och perioden med 2-0. Det känns som att frågan är vilka Sveriges segersiffror ska bli i denna VM-final. I tredje perioden spelas matchen av. Sverige är redan vinnare. VM i Riga, Lettland, 5-21 maj 2006 VM-final Söndagen den 21 maj 2006 Riga Arena Matchfakta: Sverige-Tjeckien 4-0 (2-0, 2-0, 0-0) Period ett: 01.14 Niklas Kronwall slashing, 05.35 utv 2 min Petr Hubacek hooking, 11.41 utv 2 min Kenny Jönsson tripping, 14.36 1-0 Jesper Mattsson assist Niklas Kronwall och Andreas Karlsson, 15.13 2-0 Fredrik Emvall assist Jesper Mattsson och Andreas Karlsson, 18.40 utv 2 min Martin Erat holding Skott: 9-7. Period två: 02.22 utv 2 min Kenny Jönsson interference, 03.34 utv 2 min Zbynek Michalek tripping, 04.07 3-0 Niklas Kronwall assist Michael Nylander och Ronnie Sundin i spel fyra mot fyra, 07.32 utv 2 min Per Hållberg interference, 15.06 utv 2 min Patrik Stefan holding the stick, 16.41 utv 2 min Tomas Plekanec slashing, 17.01 4-0 Jörgen Jönsson assist Michael Nylander och Mikael Samuelsson i power play spel fem mot tre Skott: 10-4. Period tre: 03.17 utv 2 min Michael Nylander highsticking Skott: 7-4. Totalt: 26-15. Utvisningar: Sverige 5x2 min. Tjeckien 5x2. Domare: Richard Schuetz, Tyskland Publik: Uppgift saknas Matchens lirare: Sverige: Michael Nylander officiellt. Michael Nylander av TV3 Tjeckien: Jan Bulis VM kunde följas online på www.iihf.com där också laguppställningar och all statistik från turneringen återfinns.