Tre Kronor vann i VM-premiären mot Ukraina

Tre Kronor vann mot Ukraina med 4-2 (1-1, 2-1, 1-0) i VM-premiären lördagen den 6 maj 2006 i Skonto Arena, Riga, Lettland. VM-debutanten Fredrik Emvall gjorde två mål och bidrog starkt till Sveriges seger i VM-premiären mot Ukraina. Första perioden blev tuff inledningsvis för Sverige som hamnade i numerärt underläge inledningsvis. Sverige tog ledningen med 1-0 genom mål av Fredrik Emvall efter 17.55 i power play spel fem mot fyra. Ukraina kvitterade till 1-1 efter 19.16 också det målet i power play. Sverige kan inte vara nöjt med resultatet 1-1 efter första perioden. Andra perioden började bra för svensk del. Ukraina drog på sig en utvisning direkt och efter 50 sekunder kunde Sverige ta ledningen med 2-1. Återigen var Fredrik Emvall målskytt och återigen var det ett power playmål. Efter 14.55 kvitterar Ukraina till 2-2. Sverige tar återigen med 3-2 genom mål av Andreas Karlsson efter 18.55, också det ett mål i power play. Tredje perioden inleddes med att Sverige kunde spela på resultatet. Ukraina drog på sig en utvisning och Sverige ökade då på till 4-2 efter 06.38 i power play genom mål av Mika Hannula assisterad av Jonas Nordquist. Sedan var matchen klar. Tre Kronors andra VM-match spelas mot Italien klockan 19.15 svensk tid måndagen den 8 maj 2006 i Skonto Arena. VM i Riga, Lettland, 5-21 maj 2006 Lördagen den 6 maj 2006 Skonto Arena Matchfakta: Ukraina-Sverige 2-4 (1-1, 1-2, 0-1) Period ett: 01.31 utv 2 min Mika Hannula tripping, 01.53 utv 2 min Jonas Nordquist hooking, 04.29 utv 2 min Borys Protsenko hooking, 10.56 Olef Shafarenko interference, 14.33 utv 2 min Sergii Klymentiev cross-checking, 17.07 utv 2 min Vitaliy Lytvynenko holding, 17.55 0-1 Fredrik Emvall assist Andreas Karlsson i power play spel fem mot fyra, 18.5 utv 2 min Mika Hannula slashing, 19.16 1-1 Kostiantyn Kasianchuk assist Yuriy Dyachenko i power play spel fem mot fyra Skott: 11-18. Period två: 00.37 utv 2 min Viacheslav Zavalniuk hooking, 00.50 1-2 Fredrik Emvall assist Björn Melin i power play spel fem mot fyra, 05.15 utv 2 min Kostiantyn Kasianchuk tripping, 12.53 utv 2 min Ronnie Sundin interference, 14.55 2-2 Andriy Mikhnov assist Oleg Shafarenko, 15.37 utv 2 min Andreas Karlsson holding the stick, 17.36 utv 2 min Kostiantyn Kasianchuk hooking, 18.55 2-3 Andreas Karlsson assist Björn Melin och Ronnie Sundin i power play spel fem mot fyra Skott: 6-15. Period tre: 05.38 utv 2 min Viacheslav Zavalniuk hooking, 06.38 2-4 Mika Hannula assist Jonas Nordquist i power play spel fem mot fyra, 13.34 utv 2 min Roman Salnikov holding, 17.12 utv 2 min Sverige lagstraff (satts av Björn Melin) för många spelare på banan Skott: 7-12. Totalt: 24-45. Utvisningar: Ukraina 9x2 min. Sverige 6x2. Domare: Peter Jonak, Slovakien Publik: 3 492. Matchens lirare: Ukraina: Kostyantyn Simchuk Sverige: Fredrik Emvall oficiellt samt av TV3. VM kan följas online på www.iihf.com där också laguppställningar och all statistik från turneringen återfinns. Mediaguiden för VM återfinns på http://info.swehockey.se under länken MEDIA GUIDES För eventuella frågor ring: Tre Kronors team manager Mats Näslund, mobiltel: 073 – 324 01 23 Tre Kronors presschef Mats Olsson, tel: 08 – 449 04 07, mobiltel: 070 – 633 61 30 Med vänliga hälsningar SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET Informationsavdelningen