Tre Kronor vinner stort mot Danmark i VM

Sverige vinner stort mot Danmark med 8-1 (2-0, 2-0, 4-1) i sin fjärde VM-match i Le Colisee Pepsi, Quebec City, på torsdagskvällen den 8 maj 2008. Två svenskar gör fyra poäng i matchen: Tony Mårtensson gör två mål och två assist Mattias Weinhandl gör ett mål och tre assist I första perioden börjar Sverige mycket bra. Laget visar att man ska ha kommandot i matchen och man tar det också med bestämdhet. Danmark kommer egentligen ingen vart alls. Kenny Jönsson ger Sverige ledningen med 1-0 genom en soloräd efter 08.47. Mattias Weinhandl och Tony Mårtensson fick assistpoäng på målet. Kenny Jönsson åker in i dansk zon på högerkanten och åker ifrån en dansk forward och passerar en back och skär in framför mål där han fintar danske målvakten Peter Hirsch åt höger och åker in till vänster och kan till slut låta pucken glida in i öppet mål. Det är en mycket snygg manöver av Kenny Jönsson. Sverige ökar på till 2-0 genom ett praktskott upp i krysset av Marcus Nilson efter 15.33 framspelad av Kenny Jönsson och Rickard Wallin. Marcus Nilson får pucken innanför offensiv blålinje på vänsterkanten. Han åker ned mot teckningscirkeln och prick skjuter upp i bortre krysset samtidigt som två svenska är inne framför mål och stör den danske målvakten. Sverige styr och dominerar första perioden som vinns med 2-0. Sverige vinner skottstatistiken med 14-9. I andra perioden händer det inledningsvis inte så mycket. Det är mest ställningskrig i ett läge där nästa mål blir betydelsefullt. Sverige ökar på till 3-0 genom mål av Tony Mårtensson assisterad av Mattias Weinhandl och Per Ledin efter 15.35. Mattias Weinhandl står vid förlängda mållinjen ute till vänster vid sarghörnet där han vänder sig om och slår in en diagonalpassning förbi målet och på högersidan står Tony Mårtensson och tar pucken och väntar in att målvakten går ned och så sprätter han behärskat upp pucken i nättaket. Dryga minuten senare ökar Sverige på till 4-0 genom mål av Anton Strålman efter 16.44. Fredrik Warg står framför mål och skymmer så bra att backen Anton Strålmans skott går in i mål. Matchen känns avgjord efter Sveriges 4-0. Sverige vinner perioden med 2-0 och vinner skottstatistiken i andra perioden med 15-5. I tredje perioden rivstartar Sverige och gör 5-0 redan efter 41 sekunders spel genom mål av Karl Fabricius assisterad av Nicklas Bäckström. Dryga minuten senare är det dags för 6-0 genom mål av Mattias Weinhandl efter 01.48 assisterad av Tony Mårtensson och Per Ledin. Tony Mårtensson är nere vid danska målet och spelar upp i banan till Mattias Weinhandl som får till ett hårt direktskott som målvakten inte hinner med på. Efter 03.55 ökar Sverige på till 7-0 efter mål av Rickard Wallin efter assist av Marcus Nilson och Nils Ekman. Målvakten stoppar ett svenskt skott och returen går rätt ut i banan där Rickard Wallin klipper till direkt och pucken går in i ett tillspillogivet danskt mål. Efter 7-0 får danske målvakten Peter Hirsch nog och går ut och ersätts av Patrick Galbraith. Sverige gör 8-0 genom ett power playmål av Tony Mårtensson efter 10.14. Mattias Weinhandl står ute till vänster och slår en diagonalpassning mellan försvarande danskar till Tony Mårtensson som skjuter direkt och pucken går in i mål samtidigt som Per Ledin står mitt framför mål och tampas med en dansk back och därigenom stör målvakten. Efter 14.32 reducerar Danmark till 8-1 efter mål av Kasper Degn assisterad av Stefan Lassen och Jannik Hansen. Sverige vinner tredje perioden med 4-1 och vinner skottstatistiken i tredje perioden med 14-4, totalt 43-18. I och med kvällens match mot Danmark går VM-debutanten och forwarden Daniel Widing in i turneringen och backen Douglas Murray gör inte bara VM-debut utan också debut i Tre Kronor. Målvakten Henrik Lundqvist gör också sin första match i denna VM-turnering. VM spelas i Quebec City och Halifax, Kanada, under tiden 2-18 maj 2008. NÄSTA VM-MATCH Kvartsfinalgruppspel Ryssland-Sverige klockan 16.30 lokal tid, 22.30 svensk tid, i Le Colisee Pepsi, Quebec City, lördagen den 10 maj 2008 VM 2008 Quebec City, Kanada Torsdagen den 8 maj 2008 Le Colisee Pepsi Matchfakta: Sverige-Danmark 8-1 (2-0, 2-0, 4-1) Period ett: 08.47 1-0 Kenny Jönsson assist Mattias Weinhandl och Tony Mårtensson, 11.32 utv 2 min Douglas Murray interference, 15.33 2-0 Marcus Nilsson assist Kenny Jönsson och Rickard Wallin, 15.48 utv 2 min Nils Ekman interference, 18.37 utv 2 min Karl Fabricius roughing, Bo Nordby roughing Skott: 14-9. Period två: 11.59 utv 2 min Nicklas Bäckström hooking, 15.35 3-0 Tony Mårtensson assist Mattias Weinhandl och Per Ledin, 16.44 4-0 Anton Strålman utan assist, 16.47 utv 2 min Karl Fabricius high-sticking, 17.19 utv 2 min Jonas Frögren roughing, utv 2+2 min Morten Green holding+roughing Skott: 15-5. Period tre: 00.41 5-0 Karl Fabricius assist Nicklas Bäckström, 01.48 6-0 Mattias Weinhandl assist Tony Mårtensson och Per Ledin, 03.55 7-0 Rickard Wallin assist Marcus Nilson och Nils Ekman, 08.45 utv 2 min Peter Regin hooking, 10.14 8-0 Tony Mårtensson assist Mattias Weinhandl och Daniel Fernholm i power play spel fem mot fyra, 14.32 8-1 Kasper Degn assist Stefan Lassen och Jannik Hansen, 18.50 utv 2 min Sverige lagstraff för många spelare på banan Skott: 14-4. Totalt: 43-18. Utvisningar: Sverige 7x2. Danmark 4x2. Domare: Peter Orszag, Slovakien, Guy Pellerin, Kanada Publik: 7 327 Matchens lirare: Sverige: Officiellt uppgift saknas I TV 6: Henrik Lundqvist Danmark: Officiellt uppgift saknas VM-MEDIAGUIDEN Tre Kronors VM-mediaguide finns på http://info.swehockey.se under länken Media Guides VM-MATCHERNA ONLINE Alla matcher i 2008 IIHF World Championship kan följas online på Internationella Ishockeyförbundets hemsida www.iihf.com genom att klicka på länken statistics. För eventuella frågor ring: Tre Kronors presschef Johan Dahlqvist, mobiltel: 070 – 445 04 05 Med vänliga hälsningar SVENSKA ISHOCKEYFÖRBUNDET Kommunikationsavdelningen Anders Feltenmark Informationsassistent

• Hockey