Hjälp rådjuren klara vintern.

foto:magnus nyman

Den tidiga vintern innebär en tuff start för de vilda djuren, framför allt för rådjuren. Men tack vare att jägarna anordnar foderplatser och stödutfodrar ökar chansen att de vilda djuren kan klara vintern. Självklart åligger det varje markägare att vårda viltet på sina marker, oavsett om man jagar eller ej.

Du som inte är jägare ska också vara extra uppmärksam när du kör bil, vilda djur rör sig gärna längs vägarna där det är lätt att gå.

Vintern har kommit i så gott som hela landet vilket gör det svårt för framför allt rådjuren att hitta föda under snötäcket. – Vi jägare lägger ner både tid och pengar åt viltvård under vintern, säger Daniel Ligné, bitr. rikjaktvårdskonsulent vid Svenska Jägareförbundet. Det är en naturlig del av jakten men under stränga vintrar krävs extra mycket arbete. Totalt handlar det om miljonbelopp som jägarna betalar ur egen ficka för olika viltvårdsåtgärder, tillägger Daniel Ligné.

Här är Jägareförbundets råd till markägare och jägare för att hjälpa rådjuren:

7 goda råd från Jägareförbundet som hjälper rådjuren i vinter:

1. Börja stödutfodringen tidigt.

2 Välja rätt plats för utfodring, gärna där rådjuren redan är. Det ska helst vara öppet i söderläge med god sikt och där det finns blåbärsris.

3. Utfodra på flera ställen så att även de svagare djuren kan få möjlighet att äta.

4. Rådjuren tycker om krossad havre, pellets, ensilage, spannmål, potatis, frukt och grönsaker. I handeln finns särskilda foderblandningar för hjortdjur.

5. Sätt gärna ut saltstenar och fäll aspar.

6. Lägg inte ut mat nära trafikerade vägar eller intill bebyggelse.

7. Fortsätt utfodra tills rådjuren har tillgång till naturlig föda. I fjol var det till i slutet av april.

För mer information kontakta någon av jaktvårdskonsulenterna i landet:

Elias Turesson, i södra Sverige, 070-33 00 657

Henrik Falk, i Mellansverige, 070-33 00 639