Årets Narkotikahund 2003

Den engelska springer spanielhanen Mack vid Gränsskyddet i Malmö har utsetts till Årets Narkotikahund 2003. Tillsammans med sin förare Jan-Åke Persson har Mack på ett år gjort hela 104 beslag av narkotika. Nio beslag har varit av betydande storlek, varav flera har hittats gömda i bensintankar. I de fallen har Jan-Åke haft nytta av sitt intresse för att meka med bilar då smugglarna varit mycket uppfinningsrika i sina försök att gömma narkotikan. Mack, som är åtta år, kommer från Metropolitan Police Dog Center i London och har varit i Tullverkets tjänst sedan 1997. Jan-Åke tog över honom i mars 2001 efter en kollega. Han berättar om hur de första dagarna med Mack har satt sig i minnet. - Den andra dagen efter att jag övertagit Mack tog jag med honom hem för första gången. Dagen efter, på den tredje dagen tillsammans, gjorde vi vårt första sök tillsammans och Mack markerade för narkotika och vi hittade över 9 kg amfetamin. Det var en upplevelse som jag tror inte många får uppleva i tjänsten, säger Jan-Åke. Macks främsta egenskaper är, enligt Jan-Åke, att han är envis, signalsäker och har en väldig jaktlust. Det stora jaktintresset gör att Mack påbörjar arbetet direkt utan kommando. Att Mack ger tydliga signaler om att han hittat narkotika underlättar arbetet vid sök på bussar och tåg. Envisheten, som enligt Jan-Åke också gäller honom själv, är en egenskap som många hundförare inom tullen uppger som viktig för att lyckas i yrket. Mack är också mycket tålig för tuffa arbetsmiljöer och väjer inte för något när han utför sitt jobb. Jan-Åke beskriver Mack som en mycket speciell hund jämfört med de han haft tidigare och andra hundar han mött i tjänsten. - Det är väldigt mycket hund, med stor hjärna, förpackad i en liten kropp, säger Jan-Åke. Juryns motivering löd så här: "Hunden Mack med sin förare Jan-Åke Persson är ett enastående effektivt bevis på vad ett hundekipage, år efter år, kan uträtta i Tullverkets arbete med att bekämpa den förödande narkotikasmugglingen. Med en sällan skådad iver att alltid vilja göra sitt allra bästa, tar springer spanieln Mack dagligen sig an den svåra uppgiften att avslöja ett av vår tids värsta gissel - narkotikasmugglingen. För denna narkotikasökhundarnas gigant finns inga hinder som är för tuffa, oavsett arbetsmiljö eller svårighetsgrad. Under den senaste tolvmånadersperioden har Mack avslöjat narkotikapreparat av olika slag till ett värde på över 187 miljoner kronor." Juryn bestod av representanter för Tullverket, Föreningen Inner Wheel och Svenska Kennelklubben. Priset, ett resestipendium på 10 000 kronor och ett saftigt ben till Mack, delas ut lördagen den 13 december 2003 på Svenska Kennelklubbens internationella hundutställning HUND2003 på Stockholmsmässan, Älvsjö. I samband med denna prisutdelning kommer även utmärkelsen Årets Bragdhund och Årets Polishund att delas ut. För tionde året i rad Svenska Kennelklubben har tillsammans med Tullverket och Skandia utsett Årets Narkotikahund sedan 1993. Följande ekipage har utsetts till Årets Narkotikahund: 1993 Sam & Anders Hallin, Gränskontrollstyrka Syd 1994 Fia & Börje Ohlsson, Arlanda 1995 Robin & Lennart Granath, Ystad 1996 Amos & Stefan Woll, Göteborg 1997 Ibb & Lars Delin, Ystad 1998 Bonner & Sven-Erik Persson, Helsingborg 1999 Breeze & Bengt Ericson, Göteborg 2000 Zeb & Håkan Berglund, Helsingborg 2001 Maxi & Jörgen Thynell, Helsingborg 2002 Robin & Håkan Dahlén, Arlanda 2003 Mack & Jan-Åke Persson, Malmö Fakta Föreningen Inner Wheel är en internationell politiskt och religiöst oberoende föreningen som främst arbetar med barn-, ungdoms- och kvinnofrågor. I Sverige stöder man bland annat narkotika-bekämpningen genom inköp av narkotikasökande hundar. PR-ansvarig Hans Rosenberg Tel: 08-795 30 18, 070-583 83 32 e-post: hans.rosenberg@skk.se VD Ulf Uddman Tel: 08-795 30 10, 070-752 36 30 e-post: vd@skk.se