Ännu en sommar med akut brist på veterinärer

Ännu en sommar med akut brist på veterinärer

Svenska Kennelklubben ser med stor oro på dagens besked från Distriktsveterinärerna, att djurägare uppmanas att förbereda sig på ett ansträngt läge i delar av landet under vissa perioder i sommar. Bristen på veterinärer och djursjukvårdare är ett problem under hela året, men ställs på sin spets under sommaren när semesterbemanningen ska lösas.

-Det är en fruktansvärd situation att hamna i som hundägare, att behöva ringa runt till veterinärmottagningarna för att hitta vård åt sitt akut sjuka djur och få beskedet att de inte kan ta emot hunden på grund av resursbrist. Den här situationen är inte värdig ett land som Sverige och den måste få en lösning snabbt, säger Kees de Jong, VD för Svenska Kennelklubben.

För att se över tillgången till djursjukvårdspersonal beslutade regeringen i juni 2021 om en översyn av lagstiftningen kring djurens hälso- och sjukvård. Utredaren ska bland annat analysera det framtida resursbehovet och bedöma behovet av utbildningsplatser för veterinärer och djursjukskötare på kort och lång sikt. Idag är i genomsnitt fler än hälften av de veterinärer som får svensk legitimation varje år utbildade i ett annat EU-land. Resultatet av utredningen ska redovisas senast den 3 oktober i år.

Kan bli längre resväg och väntetid

Inför den kommande sommaren uppmanar dock Distriktsveterinärerna alla djurägare att vara aktiva och undersöka hur tillgången till veterinär service ser ut där de bor. Sjuka djur kommer att prioriteras och olika mottagningar kommer att hjälpas åt, skriver Distriktsveterinärerna i dagens pressrelease. Djurägaren måste dock vara beredd på att det kan ta längre tid och bli nödvändigt med längre resor än vanligt.

Distriktsveterinärerna, som är en del av Jordbruksverket, ansvarar förutom för husdjur och hästar, även för djur inom lantbruket. I många områden säkerställer de även tillgången till djursjukvård dygnet runt, eftersom det varit svårt att få privata aktörer att ta rollen.

Fråga din uppfödare om råd

Vi inom Svenska Kennelklubben vill självfallet försöka hjälpa till där vi kan. Sommaren är en period när många skaffar en valp. Många förstagångsägare, men även andra, kan känna sig osäkra. Är valpens/hundens beteende normalt eller något att oroa sig över?

• Om du är orolig, tveka inte att kontakta din hunds uppfödare för att fråga om råd! Tillsammans har uppfödarna inom Svenska Kennelklubben flera hundra år av hunderfarenhet. Våra uppfödare har sett det mesta och kan stötta dig med råd om du blir orolig över något. Du kan även hitta kontaktuppgifter till andra uppfödare av just din hundras via SKK’s webbsida www.köpahund.se.
  • Om du bestämmer att det nog ändå är bäst att kontakta veterinär, kan kanske ett digitalt möte med en veterinär bespara dig många timmar i väntrummet på en klinik. Du kan till exempel kolla med ditt försäkringsbolag om de rekommenderar eller har avtal med någon särskild digital veterinärtjänst.
  • Skulle du ändå behöva åka in till en veterinär, kan du få hjälp med att hitta en fysisk klinik som har öppet till exempel via plattformen www.Vetpris.se.