Ygeman blundar för verkligheten!

Den 1 februari överlämnades en lista med över 100 000 namnunderskrifter till inrikesminister Anders Ygeman med krav på begränsningar av privatpersoners användande av fyrverkerier. Ygemans skriftliga svar, som kom en dryg vecka senare, var dock nedslående då inga nya åtgärder föreslås.

Trots att polisen och kommuner vittnar om svårigheten att beivra det missbruk som sker med fyrverkeripjäser hänvisar alltså inrikesminister Anders Ygeman till de befintliga lagar och regler som finns. Ministern menar att de räcker för att begränsa fyrverkerianvändandet och för att kunna ingripa när det innebär en risk för skada på människor och djur.

Ministerns verklighet existerar inte

Vi anser att Anders Ygeman hänvisar till en verklighet som inte existerar. Tillstånd för att skjuta fyrverkerier söks inte, och när kommunerna försöker begränsa användandet genom den lokala ordningsstadgan, upphävs besluten av länsstyrelserna. Polisen efterlyser själva begränsningar i den allmänna fyrverkerihanteringen för att de har svårt att hålla ordning.

Allt fler för en begränsning

Namninsamlingen startades 2013 av några privatpersoner och ganska snart slöt bland andra Djurskyddet Sverige, Djurens Rätt, Svenska Kennelklubben och Svenska Brukshundklubben upp. Det är nu inte heller enbart djurorganisationer som efterlyser begränsningar utan också allt fler människor som upplever en otrygghet på grund av det obegränsade användandet av fyrverkerier. Till och med fyrverkeribranschen vill se vissa begränsningar.

Ansvarig myndighet hänvisar till politikerna

Vi har också skrivit till Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, som är den myndighet som ansvarar för hanteringen av pyroteknik. MSB skriver i sitt svar att man är medveten om problemen men att myndigheten inte kan göra något vad gäller att begränsa försäljningen av fyrverkerier, utan hänvisar till att det är en politisk fråga som avgörs i riksdagen. Och eftersom regeringen inte ämnar lägga fram några nya lagförslag kommer inget att hända på området.

Kampen måste fortsätta

Nu är det snart valborg, en högtid när det skjuts fyrverkerier på många håll. När ansvarig myndighet hänvisar till politikerna och regeringen inte vill agera i frågan måste vi medborgare fortsätta göra våra röster hörda. Nu gäller det att inte ge upp utan att fortsätta kampen för att begränsa den fria pyrotekniken!

Som medborgare kan du påverka genom att:

• bojkotta affärer som säljer fyrverkerier
  • kontakta dina lokala kommunpolitiker
  • skriva till riksdagspolitiker för ändrad lagstiftning

Bakom pressmeddelande står följande organisationer:

Djurskyddet Sverige

Djurens Rätt