Ingen blockad mot skånska jordbruksföretag

Det blir ingen blockad mot övertid och nyanställningar från fackförbundet Kommunals sida mot Svarta Fårets Service i Vinslöv och Bjärnumsgården i Bjärnum. Företagen har efter förnyade förhandlingar tecknat ett så kallat hängavtal med Kommunal. – Det är positivt att företagen nu tecknat hängavtal, säger Håkan Lundstedt, ombudsman på Kommunal. Med kollektivavtal blir de anställda garanterade bra arbetsvillkor och rätt försäkringar. Kommunal varslade i slutet av april de två skånska jordbruksföretagen om övertids- och nyanställningsblockad, sedan företagen vägrat teckna kollektivavtal. Varslet skulle ha trätt i kraft den 5 maj, men sköts upp till den 15 maj då arbetsgivarna visat intresse för fortsatta diskussioner om att teckna kollektivavtal. För ytterligare information kontakta: Håkan Lundstedt, ombudsman Kommunal: 070-562 92 98 Hans-Olle Andersson, ombudsman Kommunal Skåne: 0708-21 30 71 Besök vår hemsida http://www.kommunal.se

• Fackligt