Ihr och Nordebäck till Europaungdoms-OS (EYOF)

Ihr och Nordebäck till Europaungdoms-OS (EYOF)

Idag tillkännager SOK de första namnen på de svenskar som är uttagna till EYOF, Europaungdoms-OS, 2019. Bland namnen syns Svenska Konståkningsförbundets landslagsåkare Selma Ihr och Andreas Nordebäck.

Både Selma och Andreas har hittills haft bra säsonger.

Selma Ihr har tävlat vid två JGP under hösten. Hon kom topp tio i båda tävlingarna, vilket har givit henne rankingen 26 av totalt 169 konståkare från hela världen i JGP-serien.

Andreas Nordebäck har hittills tävlat vid två JGP under hösten. Han kom topp tio i båda tävlingarna, vilket har givit honom rankingen 33 av totalt 105 konståkare från hela världen i JGP-serien. Andreas kan närmast ses i konståknings-SM. Kortprogrammet för JSM Herrar inleds fredag kl 14.35.
Mer info och livestreamlänk här: http://skatesweden.se/nyheter/idag-startar-sm-karlskrona/

– Vi är glada att konståkningen representeras av två unga lovande konståkningstalanger under Europaungdoms-OS. Både Selma och Andreas har haft bra starter på tävlingssäsongen med två topp-tio-placeringar under juniorvärldscupen (JGP), säger Scott Rachuk, sportchef i Svenska Konståkningsförbundet.

Europaungdoms-OS, eller European Youth Olympic Festival som det heter på engelska, brukar förkortas till EYOF. Spelen i Bosnien och Hercegovina avgörs i Sarajevo, men också i Istočno Sarajevo (Östra Sarajevo på svenska). Östra Sarajevo är den serbkontrollerade delen av staden Sarajevo. Tävlingarna pågår 10–15 februari.

Den svenska truppen till EYOF
Sverige kommer att skicka totalt 19 aktiva till Europaungdoms-OS i Sarajevo och Östra Sarajevo, 10–15 februari 2019.

– Konståkning: Selma Ihr och Andreas Nordebäck
– Snowboard: William Mathisen