Mästerskap med fokus på hälsa och säkerhet

Mästerskap med fokus på hälsa och säkerhet

I mars är det dags för ISU: s världsmästerskap i konståkning i Stockholm, Ericsson Globe. Vi arbetar intensivt tillsammans med ISU för att ge fantastiska mästerskap på ett annat sätt. Världsmästerskapen i Stockholm 2021 blir en extra spännande händelse eftersom åkarna inte har tävlat mot varandra under hela säsongen, på grund av pandemin. Det blir ett fantastiskt tillfälle att se världens bästa skridskoåkare som även kommer att kvalificera sig för de olympiska spelen 2022 i Peking.

– Det är både utmanande och spännande att genomföra dessa mästerskap på ett annat sätt för första gången. Vi är väldigt stolta över att vi trots pandemin kan erbjuda deltagarna och alla intresserade mästerskap i världsklass, säger Ulrika Molin, projektledare för ISU: s världsmästerskap 2021

Deltagarnas hälsa och säkerhet är vår högsta prioritet. Vi har ett nära samarbete med ISU för att säkerställa en säker organisation av evenemanget. Vilken typ av åtgärder detta innebär är ännu inte beslutat.

– Vi arbetar mycket nära ISU för att utveckla en plan för att genomföra mästerskapen med deltagarnas hälsa som vårt huvudfokus. Vi samlar också upp erfarenheter från andra sportevenemang, säger Peter Levin, teknisk chef för ISU: s världsmästerskap 2021

Eftersom osäkerheten kvarstår om hur många åskådare som får tillåtas i mars, arbetar vi också med att tillhandahålla digitala lösningar som gör det möjligt för konståkningentusiaster att komma närmare evenemanget.

– Vi försöker tänka nytt och undersöker för närvarande möjligheterna att erbjuda en extra digital upplevelse. Vårt mål är att alla intresserade ska kunna delta i evenemanget på ett annat sätt, säger Peter Levin

En stor osäkerhet för alla arrangörer av internationella idrottsevenemang i Sverige har varit inreseförbudet från länder utanför EU. Den svenska regeringen beslutade nyligen att deltagare i internationella sportevenemang från och med den 20 november får resa till Sverige från alla länder.

– Vi är glada att ett av de största hindren för att kunna genomföra ISU: s mästerskap i konståkning 2021 nu har tagits bort, säger Ulrika Molin