100 år sedan Ulrich Salchow tog Sveriges första vinter-os-medalj

100 år sedan Ulrich Salchow tog Sveriges första vinter-os-medalj

I år är det exakt 100 år sedan journalisten, idrottaren och OS-medaljören Ulrich Salchow som även satt i SR:s överstyrelse tog Sveriges första vinteros-medalj i London 1908.

Ulrich Salchow är en av Sveriges störste idrottare genom tiderna. Den 29 oktober 1908 tog han Sveriges första OS-guld i vinterolympiaden i London. Hans medaljlista är svårslagen. Förutom detta OS-guld vann han tio VM och nio EM under sin karriär. Men Ulrich Salchow var inte bara konståkare, han satt även styrelsen för Svenska Velocipedförbundet, Svenska Skridskoförbundet, Svenska Boxningsförbundet samt i Riksidrottsförbundets överstyrelse. Han var även ordförande i AIK och president i ISU. Och dessutom aktiv kappseglare samt anställd på DN och Associated Press of America som journalist, satt i SR:s styrelse och var framgångsrik grosshandlare och radiopionjär.
Salchow vann denna guldmedalj vid världens första vinter-OS 1908 i London

Ingrid Kyllerstedt, kommunikatör, webbredaktör
Svenska Konståkningsförbundet, Idrottens Hus, 114 73 Stockholm 08-699 64 23, 070-29 39 534