16-åring får förtroendet att ordna svensk OS-plats i konståkning

16-åring får förtroendet att ordna svensk OS-plats i konståkning

Fredag-lördag 25-26 september avgörs det om Sverige får en OS-plats i konståkning för damer, eller inte.

Då genomförs den enda kvalificeringstävlingen inför OS: Nebelhorn Trophy i Oberstdorf, Tyskland.

Och det är en 16-åring från Västergötland som får förtroendet att representera Sverige: Joshi Helgesson, Tibro KK.

- Joshi, som blev fyra på Junior-VM, har visat att hon är bäst när det gäller. Vi tror och hoppas att hon även den här gången åker på toppen av sin förmåga. Gör hon det talar mycket för att vi tar en OS-plats även för damerna, trots att konkurrensen är hård, säger Carina Skoog, sportchef på Svenska Konståkningsförbundet, som kommer att vara på plats i helgen.

Joshi Helgesson säger angående uttagningen:

- Det känns jättekul! Jag är i bra form och hoppas att jag ska lyckas ordna en OS-plats. Om jag gör det kommer jag att bli väldigt glad! Jag är inte så nervös som jag trodde att jag skulle vara.

37 länder finns representerade i Oberstdorf, varav 29 jagar en OS-plats. Joshi Helgesson behöver komma sämst sexa bland dessa för att vara säker på att Sverige får en OS-plats i Vancouver, i februari, nästa år.

Om Joshi lyckas ordna en OS-plats åt Sverige, återstår sedan att se vem som får den: Hon eller storasyster Viktoria, 21 år. Båda är nominerade av Svenska Konståkningsförbundet. Vem det blir beror på hur de presterar och placerar sig på höstens och vinterns internationella tävlingar. Den slutgiltiga uttagningen gör SOK, Sveriges Olympiska Kommitté.

De svenska herrarna har redan ordnat en OS-plats. Svenska Konståkningsförbundet har nominerat tre åkare: Kristoffer Berntsson, Landvetter KK, Adrian Schultheiss, Göteborgs KK och Alexander Majorov, Luleå KK. Även här avgör SOK vem det till slut blir som får representera Sverige.

För mer information kontakta:
- Carina Skoog, sportchef Svenska Konståkningsförbundet, tel 08-699 64 19, 0704-44 16 90, carina.skoog@konstakning.rf.se