Allt om helgens Elitseriepremiär i konståkning

Allt om helgens Elitseriepremiär i konståkning

För tredje säsongen genomförs succén med en Elitserie i konståkning för Sveriges bästa konståkare. Svenska Konståkningsförbundet har gjort ytterligare finjusteringar av den relativt nyetablerade serien för att säkerställa hög kvalitet på såväl tävlande som arrangemang. Nytt för i år är ett utmanarsystem som gör att ingen sitter helt säker. I årets Elitserie tävlar 130 åkare och årets prissumma uppgår till 125 000 kr.

Elitserien startar i Umeå och Lund kommande helg. På plats i Umeå finns bland andra seniordamerna Linnea Mellgren, Enköping och Isabelle Olsson, Mörrum från Landslagets toppgrupp och hemmahoppet Emma Eriksson. I Lund skulle både Adrian Schultheiss, Göteborg och Alexander Majorov, Luleå ha deltagit i herrklassen, men deras internationella tävlingsupplägg krockar med Elitseriepremiären. Bland deltagarna i Lund hittar vi t ex hemmaåkarna Nora Falk och Elsa Spenninge i varsin Ungdomsklass.

Elitserietävlingarna genomförs över hela landet och består av 12 deltävlingar under säsongen som avslutas med en final i Uddevalla den 6-8 april 2012. De första tre deltävlingarna är även uttagnings-omgångar inför SM i Malmö den 13-18 december 2011. Tjejerna räknar de två bästa resultaten av de tre första omgångarna, och gör i hård konkurrens upp om endast 12 resp. 24 platser beroende på tävlingsklass. För killarnas del är alla kvalificerade att åka SM som tävlar i två av de tre första Elitserieomgångarna. Tilläggas kan att internationella tävlingar där landslagsåkare är uttagna att representera Sverige, också räknas in när uttagningen till SM görs.

Camilla Fredman, ansvarig för Elitserien på Svenska Konståkningsförbundet berättar att alla förberedelser är i full gång inför starten av Elitserien:

- Även i år kommer Sveriges bästa åkare som Viktoria och Joshi Helgesson från Tibro, Linnea Mellgren från Enköping, systrarna Angelica och Isabelle Olsson från Mörrum, Adrian Schultheiss från Göteborg och Alexander Majorov från Luleå att prioritera att tävla i Elitserien så ofta det bara går och passar in i deras internationella tävlingsprogram, vilket vi naturligtvis är extra glada för, säger Camilla och fortsätter:

- Deras medverkan är enormt viktig för alla åkare i Elitserien. Bara att få se och träna ihop med åkare som tävlat OS, VM och EM är en enorm upplevelse för våra övriga Elitserieåkare. Alla landslagsåkare är dessutom mycket bra förebilder både på och utanför isen, avslutar Camilla Fredman.

Årets Elitseriefinal kommer att genomföras i Uddevalla under påskhelgen. På Annandag påsk planeras Stockholm Ice i Globen, Stockholm och helgen efter, 12-14 april 2012, avgörs VM i teamåkning (Synchronized Skating) i Scandinavium i Göteborg. April månad blir således en fullspäckad konståkningsmånad på många håll i Sverige.

Läs mer på www.skatesweden.se.

För information om Elitserien, kontakta Projektledare Camilla Fredman, på 08-699 64 30 eller camilla.fredman@konstakning.rf.se.

För information om Svenska Konståkningsförbundet, kontakta Generalsekreterare Per Adler på   08-699 64 25 eller per.adler@konstakning.rf.se.

Svenska Konståkningsförbundet är en ideell organisation med omkring 130 medlemsföreningar. Förbundet är ett av Sveriges äldsta specialidrottsförbund och bildades 1904. Förbundet omsätter ca 12 miljoner SEK och har drygt 15 000 medlemmar.