Andreas Nordebäck kom på 22:a plats i EM-finalen. (Foto Maria Jangbro)

EM-finalen för herrar avgjord – Folkesson och Nordebäck på 21:a och 22:a plats

Idag avgjordes EM-finalen för herrar. EM-debuterande Gabriel Folkesson slutade på 21:a plats och Andreas Nordebäck på 22:a. Milla Ruud Reitan och Nikolaj Majorov kom på 27:e plats i den rytmiska dansen och tog sig därmed inte vidare till final.

- Jag är så klart besviken, jag hade högre förväntningar. Jag har inte kunnat förbereda mig fullt ut som jag önskat men jag tar med mig kortprogrammet och fortsätter att jobba vidare, säger Andreas Nordebäck efter tävlingen.

Andreas Nordebäck som låg på åttonde plats inför finalen hade flera misstag i hoppelementen och slutade på 22:a plats.

EM-debuterande Gabriel Folkesson tappade några placeringar efter kortprogrammets 17:e plats och slutade på 21:a plats.

- På det stora hela är jag nöjd med EM. Jag hade velat få till ett riktigt bra friåkningsprogram men lyckades inte hela vägen idag, säger Gabriel Folkesson.

- Andreas tar med sig viktig rutin inför kommande mästerskap. Idag åkte han långt under sin kapacitet men han gav aldrig upp under programmet vilket visar på vilken idrottare han är. Gabriel gör en riktigt bra insats i sitt första EM. Med tanke på att det fanns några tekniska missar visar det att han har kapacitet att slåss om de högre placeringarna framöver, säger Anna Burwall, Konståkningsförbundets sportchef.

Idag avgjordes även den rytmiska dansen för isdansarna. EM-debuterande Milla Ruud Reitan och Nikolaj Majorov hade en kostsam miss i ett av de tekniska elementen och slutade på 27:e plats.

- Synd att vi inte tog oss till final men vi är stolta över vad vi åstadkommit tillsammans på så kort tid. Idag var det värsta åket vi gjort under vår karriär hittills, men sådant sker. Det är idrott, man jobbar vidare mot nästa mål, säger Nikolaj Majorov efter den rytmiska dansen.

- Det är väldigt hård konkurrens i isdansen och tyvärr har man inte råd med tekniska missar. Milla och Nikolaj utförde i övrigt dansen väldigt väl och de visade trots missen att de är ett par att räkna med i framtiden, säger Anna Burwall, Konståkningsförbundets sportchef.

Imorgon, lördag, avgörs damernas final med start kl 12:00. Josefin Taljegård har startnummer 8.

Så följer du EM 2024

Läs mer om de svenska åkarna i EM-truppen

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Kontakter