EM i konståkning: Josefin Taljegård 11:a i finalen

EM i konståkning: Josefin Taljegård 11:a i finalen

Josefin Taljegård noterades för nytt säsongsbästa när EM-finalen för damer idag avgjordes. Totalt slutade Taljegård på 11:e plats vilket är den högsta placeringen Sverige haft på damsidan på EM sedan 2017.

- Känslan efter båda mina program här i Kaunas är bland de bästa jag upplevt på mästerskap. Det kändes verkligen som jag fick med mig publiken i båda programmen! Tar med mig massor med inspiration och motivation och ser fram emot nästa tävling som är Nordics på hemmaplan, säger Josefin Taljegård efter finalen.

Josefin Taljegård låg inför finalen på 13:e plats. I friåkningen landade Taljegård fem trippelhopp och fick höga nivåer i steget och samtliga piruetter. Taljegård noterade nytt säsongsbästa och klättrade två placeringar till 11:e plats. Det är den bästa placeringen Sverige haft på damsidan sedan EM 2017.

- Jag har inte sett Josefin vara bättre än hon är just nu. Idag fick hon äntligen till alla delar i ett och samma program. Väldigt roligt för Josefin och för svensk konståkning. Hon är en stor förebild för väldigt många, säger Anna Burwall, sportchef Svenska Konståkningsförbundet.

Så följer du EM 2024

Läs mer om de svenska åkarna i EM-truppen

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Kontakter