EM-uttagning klar – här är svenska truppen

EM-uttagning klar – här är svenska truppen

Det blir en stor trupp som representerar Sverige vid EM i Kaunas, Litauen, 10-14 januari. Efter helgens SM-tävlingar står det klart att det blir Josefin Taljegård, Andreas Nordebäck, Gabriel Folkesson, paråkarna Greta och John Crafoord samt isdansparet Milla Ruud Reitan och Nikolaj Majorov som utgör EM-truppen.

För att få åka på EM krävs att åkaren har uppnått ett tekniskt poängkrav fastställt av ISU (Internationella Skating Union). Utifrån de tillgängliga åkarna görs uttagningen av Svenska Konståkningsförbundets Internationella Kommitté tillsammans med förbundets sportchef.

Det blir en historiskt stor EM-trupp som representerar Sverige vid EM i Kaunas Litauen 10-14 januari. Aldrig tidigare har Sverige haft tävlande i samtliga discipliner på ett EM.

- Fantastiskt roligt att vi har åkare med i samtliga discipliner. Det är en historisk milstolpe och visar att svensk konståkning har en stark utvecklingskurva. Uttagningen till EM har baserats på höstens tävlingsresultat där internationella tävlingar samt helgens SM räknas in, säger Konståkningsförbundets sportchef Anna Burwall.

Svenska mästarinnan Josefin Taljegård gör i Kaunas sin tredje EM-start. Med sig in i mästerskapen har hon en stark säsongsinledning där hon tagit medalj vid två internationella tävlingar. I herrklassen har Sverige två deltagare med, Andreas Nordebäck och nyblivne svenske mästaren och EM-debutanten Gabriel Folkesson. Andreas Nordebäck imponerade stort i sin internationella seniordebut förra säsongen med bland annat en topp-9 placering på EM. Under hösten har han dragits med en skada och stod över SM för att inte riskera den internationella mästerskapssäsongen.

- Josefin har inlett säsongen väldigt starkt och är uppe på personbästa igen. Hon är den mest rutinerade åkaren i truppen och just rutinen kan vara värdefull i ett internationellt mästerskap. Andreas har inte haft den start på säsongen som han önskat sig men efter att ha tagit beslut om att ta tävlingspaus under den senare delen av hösten har han kunnat komma tillbaka från den skada han ådrog sig i början på säsongen och ser nu fram emot EM. Gabriel Folkesson har imponerat under hösten och visat en stadigt uppåtgående formkurva. Sätter han sina tekniska svårigheter kan han vara med och fajtas om högre placeringar. Det är tuff konkurrens på herrsidan och man får inte glömma att detta är Gabriels första seniormästerskap.

Sveriges främsta paråkare, Greta och John Crafoord, har haft en bra höstsäsong där de redan i första tävlingen satte nya personbästan och klarade VM-kvalpoängen.

- Greta och John har imponerat denna säsong. De har höjt sin tekniska nivå och de har dessutom höjt sin lägstanivå rejält och visat jämnare tävlingsform än tidigare.

För första gången sedan 2018 har Sverige också med ett isdanspar på EM, Milla Ruud Reitan och Nikolaj Majorov. Nikolaj Majorov, som tidigare varit en av Sveriges bästa åkare på herrsidan inom singel, valde att under våren 2023 inleda en satsning på isdans tillsammans med norskfödda Milla Ruud Reitan. På kort tid har de etablerat sig som ett lovande isdanspar och under sin debutsäsong tagit plats i landslaget och även uppnått kvalpoängen för deltagande i kommande VM.

- Milla och Nikolaj började åka tillsammans i våras och på mindre än ett halvår har de tagit sig in landslaget och klarat den internationella kvalpoängen för EM och VM. Jag är så imponerad över sättet de gör det på och att de hela tiden utvecklas både på den tekniska sidan men också när det gäller presentation och tolkning av musik. Nu på EM gör de sitt första internationella mästerskap och det ska bli spännande att se hur långt de kan komma, men helt klart är detta ett spännande par inför framtiden.

Läs mer om de svenska EM-åkarna

Länk till EM 2024: https://ec2024kaunas.lt/en/

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Kontakter