Emelie Ling gör internationell seniordebut i Graz, Österrike. (Foto: Maria Jangbro)

Emelie Ling gör internationell seniordebut

Den lovande junioren Emelie Ling gör nu sin internationella seniordebut. Det sker i helgen i Icechallenge i Graz, Österrike.

- Det här ett naturligt steg i Emelies utveckling. Hon har väldigt fin skridskoteknik och en mogen åkstil. Jag tror att det ligger rätt i tiden för henne att ta steget upp till seniornivå internationellt, säger Anna Burwall, sportchef på Svenska Konståkningsförbundet.

Icechallenge ingår som en av tio tävlingar i Challenger serien, där varje tävling ger möjlighet för åkarna att plocka världsrankingpoäng och kvalpoäng till kommande mästerskap. Under tävlingarna i Graz kommer stora delar av världseliten inom konståkning vara på plats

- Det är ett tufft startfält i Graz med många duktiga åkare. Emelie gör internationell seniordebut och fokus ligger på att skaffa erfarenhet inför framtiden.

Följ Emelie Ling i Icechallenge!

Hålltider

12/11 18:30 Damernas kortprogram
12/11 15:45 Damernas friåkning

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).

Kontakter