Helgesson åtta i konståkningens Grand Prix

Helgesson åtta i konståkningens Grand Prix

Viktoria Helgesson från Tibro tog en åttonde plats vid konståkningens Grand Prix-tävling Skate America i Detroit under natten mot måndag. Friåkningen blev inte helt lyckad, men med tanke på att hon haft en tuff säsongsinledning med träningsuppehåll i omgångar visade hon ändå att hon har kapacitet för mer inför denna OS-säsong.

I friåkningen lyckades Viktoria Helgesson med två av sina sex tripplar, men hon var en av de få som hade högsta svårighetsgrad i stegen, hon fick pluspoäng i piruetterna och domarna gillade hennes program, trots misstagen. Helgesson fick resultatet 93,54 poäng i friåkningen, totalt 152,34 och en åttonde plats. Hennes tidigare bästa resultat i Grand Prix är ett brons och en femteplats från säsongen 2011.

"I dag syntes att jag inte har kunnat tränat så som jag har velat. Och att jag hade behövt mer än tre veckor med full träning. Hoppen sitter bra på träning, men i skarpt läge finns inte styrkan ännu. Nu har jag fyra veckor på mig att komma i toppform till Grand Prix i Paris", skriver Viktoria Helgesson i ett sms till Svenska Konståkningsförbundets hemsida.

Viktoria Helgesson låg på femte plats efter kortprogrammet, där hon åkte ett helt rent program med underbar känsla, och slog personligt rekord med poängen 58,80.

Under sommaren drabbades Viktoria Helgesson av en stor infektion, fick opereras, äta antibiotika, och ta två veckors träningsuppehåll. Tre veckor senare fick hon luftvägskatarr och tvingades åter ta det lugnt. I slutet på september kom så nästa motgång, infektionen från sommaren var tillbaka och Helgesson tvingades till en ny operation.

Trots allt detta lyckades alltså Helgesson landa samtliga sina hoppelement i kortprogrammet, men med en trippel - dubbelkombination i stället för trippel - trippel som hon planerat.

"Jag är glad att det gick så pass bra trots den uppladdning jag haft inför tävlingen. Programmet känns jättebra det är bara trippel-trippelkombinationen som ska sitta säkert till nästa tävling", skrev Viktoria Helgesson då till Svenska Konståkningsförbundets hemsida Skatesweden.

Viktoria Helgesson kommer även att tävla i Grand Prix-tävlingen Trophée Eric Bompard i Paris 15-17 november.

Se tävlingsresultaten här

För mer information och kontakt:
Carina Skoog, lagledare på plats i Detroit: 070-444 16 90
Anna Berglund, presskontakt: 0707-41 36 95