Helgessons säsongspremiär viktig för konståknings-OS

Helgessons säsongspremiär viktig för konståknings-OS

De svenska konståkningsstjärnorna Viktoria Helgesson och Alexander Majorov begår viktig säsongspremiär i veckoslutets tävling i Oberstdorf, Tyskland. Mottagandet av deras nya program ger en fingervisning om resten av säsongen, och under VM i mars avgörs hur många svenskar som kan få åka OS.

Viktoria Helgesson från Tibro KK hade ett mycket bra 2011-2012 med historisk medalj i en Grand Prix-tävling och en femteplats på EM som höjdpunkter. Hennes genombrott byggde mycket på hennes konstnärliga utveckling och hennes program, som mottogs varmt av domarna redan tidigt på säsongen.

Alexander Majorov, Luleå KK, blev andre svensk i historien att klara en kvadruppel i våras, och på EM blev det en fin elfte plats. Han har utvecklat en ny stil under sommaren och nu kommer han få första kvittot på vad domarna tycker.

Herrarna tävlar torsdag 27/9 och fredag 28/9. Damerna på fredag 28/9 och lördag 29/9.

Följ tävlingarna här:

För kontakt med de svenska åkarna:

Carina Skoog, sportchef Svenska Konståkningsförbundet: 070-444 16 90
Per Adler, generalsekreterare Svenska Konståkningsförbundet: 0705-78 79 35