Historiska konståkningsresultat i EM av Helgessons

Historiska konståkningsresultat i EM av Helgessons

Joshi Helgesson ligger femma, och Viktoria Helgesson sexa vid konståknings-EM i Zagreb. Så bra har två svenskor aldrig placerat sig i samma EM-kortprogram. "Jag hade kanske räknat med topp tio men inte topp fem efter korta", säger Joshi Helgesson.

Det var lillasyster Joshi Helgesson som gick ut först av de svenska konståkarna i fredagens kortprogramstävling. Hon landade en utmärkt trippel lutz och en ren dubbel axel. Enda skönhetsfläcken kom i kombinationen trippel salchow-dubbel toeloop, där hon tvingades kliva ur det andra hoppet.

-Det var ett klantigt misstag på dubbel toeloop. Men programmet kändes bra. Jag hade hoppats på topp tio men inte topp fem efter korta, så jag är nöjd.

Med sin karismatiska och lekfulla åkning fick hon 55,04 poäng och ligger femma, med 3,18 poäng upp till bronsplats. En stor anledning är att de domarpoäng som handlar om konstnärlighet är högre än de varit tidigare.

-Det känns att programmet passar min stil. Jag tror det är därför de konstnärliga poängen har ökat så mycket.

Viktoria Helgesson, med sin graciösa och eleganta åkning, fick se sig knappt slagen av sin lillasyster. Viktorias trippel toeloop-trippel toeloop var inte helt fullroterad, och i trippel ögel blev det ett steg ut ur landningen. Men piruetter och steg var som vanligt i världsklass. 54,77 är 3,45 bakom italienskan Valentina Marchei som just nu ligger trea.

Hela resultatlistan:

För kontakt: