Imorgon startar SM i konståkning i Norrköping

Imorgon startar SM i konståkning i Norrköping

Norrköping står som värd när SM 2024 imorgon startar. 2024 års mästerskap är historiskt då det är första gången som SM avgörs i samtliga fyra discipliner på seniornivå - damer, herrar, par och isdans.

Imorgon startar Svenska Mästerskapen i konståkning i Norrköping, där för första gången någonsin samtliga fyra discipliner – damer, herrar, paråkning och isdans på seniornivå kommer att avgöras. Under tre dagar gör Sveriges bästa åkare upp om mästerskapsmedaljerna.

- SM-tävlingarna i Norrköping samlar 80 av Sveriges bästa åkare och vi ser fram emot spännande tävlingsdagar. Årets SM markerar dessutom en historisk milstolpe för svensk konståkning då SM för första gången avgörs i samtliga discipliner på seniornivå, säger Camilla Fredman, Tävlingsansvarig, Svenska Konståkningsförbundet.

Bland de framstående åkarna i startfältet finns olympiern Josefin Taljegård, en av Sveriges mest erfarna konståkare som har en stark säsong med sig in i SM-tävlingarna. Men det är inte bara Taljegård som kommer att stå i rampljuset - även det nya isdansparet bestående av Nikolaj Majorov och Milla Ruud Reitan har väckt uppseende. Majorov, som tidigare varit en av Sveriges bästa åkare på herrsidan inom singel, valde att under våren 2023 tillsammans med sin partner Milla Ruud Reitan inleda en satsning på isdans. Paret har överraskat positivt under sin första säsong tillsammans och har dessutom lyckats uppnå kvalpoängen för deltagande i kommande VM. Om de blir uttagna kommer det vara första gången sedan 1982 som Sverige representeras av ett isdanspar på världsmästerskapen. Den regerande svenske mästaren Andreas Nordebäck kommer inte till start i Norrköping på grund av en skada.

- Andreas har under hösten besvärats av en skada han ådrog sig på säsongens första tävling. Som en ren försiktighetsåtgärd för att inte riskera den internationella mästerskapssäsongen togs tillsammans med hans medicinska team beslutet att inte tävla SM, säger Anna Burwall, sportchef.

Tävlingarna inleds på torsdag med kortprogram för ungdom flickor och juniorer damer. Seniorklasserna kliver in i tävlingarna på fredag eftermiddag/kväll för kortprogram och rytmiska dansen. Friåkning och fridans för seniorer avgörs på lördag eftermiddag/kväll.

Om SM 2024
    SM-veckan 2023-2024 innehåller Ungdoms-SM i paråkning och singel, JSM i singel, SM i paråkning, isdans och singel. Det är mästerskapen för 2024 som avgörs, trots att tävlingarna äger rum i december 2023. Tävlingarna inleds på torsdagen den 14 december och avslutas på lördagen den 16 december. Seniorer par, isdans, damer och herrar tävlar på fredag kväll (kortprogram) och lördag eftermiddag/kväll (friåkning). 17 december är det medaljceremoni och uppvisning. SM-veckan i konståkning 2023/24 arrangeras av Norrköpings Konståkningsklubb i samarbete med Svenska Konståkningsförbundet och Norrköpings kommun.

Officiell hemsida SM: https://www.skatesweden.se/sm

Tider/Deltagare/Resultat: https://skate.webbplatsen.net/...

Följ SM via livestream: https://solidsport.com/skatesw...

Pressackreditering SM i konståkning: https://www.skatesweden.se/sm/...

Konståkning är en idrott för alla - från ung till gammal, lek och motion - till tävling och uppvisning. I konståkning kombineras fysisk träning med mental styrka och kreativitet. Alltid med målet att de aktiva ska växa som idrottare och människor. Alla är välkomna till svensk konståkning. Svenska Konståkningsförbundet är ett av Sveriges snabbast växande idrottsförbund med 145 föreningar och 38 650 medlemmar (september 2020).