Internationella synkroeliten tävlar i Göteborg i helgen

Internationella synkroeliten tävlar i Göteborg i helgen

I helgen, 27–28 januari, avgörs den internationella tävlingen Leon Lurje Trophy, som samlar internationella eliten inom synkroniserad konståkning, i Göteborg. Totalt tävlar 32 lag från ungdoms- till seniornivå under helgens tävlingar och på plats finns flera internationella seniorlag som alla jagar sina respektive länders platser till VM i synkroniserad konståkning i Stockholm den 6–7 april 2018.

Bland deltagarlistan finns tre svenska seniorlag som alla vill ta Sveriges två platser till VM 2018 i Stockholm – Team Surprise, Team Boomerang och Team Unity. Under Leon Lurje tävlar de bl.a. mot amerikanska lagen Team Haydenettes och Team Ice Storm. Tävlingarna hålls i Frölundaborg den 27–28 januari.

VM i synkroniserad konståkning 2018 går av stapeln den 6–7 april i Ericsson Globe, Stockholm. Sverige får skicka två lag till tävlingarna, där över 20 nationer deltar. De svenska uttagningar sker efter Svenska Mästerskapen i synkroniserad konståkning den 24–25 februari i Mölndal.

Vad: Leon Lurje Trophy, internationell tävling inom synkroniserad konståkning
När: 27–28 januari
Var: Frölundaborg, Göteborg

Livestream
Biljetter

Om Leon Lurje
Leon Lurje var en av förgrundsfigurerna inom synkroniserad konståkning, både internationellt och i Sverige. Hans stora engagemang för konståkning i allmänhet och synkroniserad konståkning i synnerhet speglades i de många högt aktade positioner han höll och de internationella evenemang som han ansvarade för. Bl.a. var han ordförande för Internationella Skridskoförbundets (ISU) Tekniska kommitté inom synkroniserad konståkning och var även högst delaktig i ISU World Challenge Cup i Göteborg 1999. Innan de två hann förverkliga idén om tävlingen insjuknade Leon och gick mycket tragiskt och alldeles för tidigt bort. Sedan 2007 har tävlingen anordnats i hans namn.