Joshi 14:e plats och femte bästa europé i VM

Joshi 14:e plats och femte bästa europé i VM

VM i Saitama i Japan har avslutats. Joshi Helgesson gjorde ett riktigt bra mästerskap, slog svenskt rekord (162,91 poäng) och kom på en 14:e plats. Hon blev femte bästa europé. Nästa år avgörs EM på hemmplan i Stockholm, Sverige.  Lika bra gick det inte för Alexander Majorov som missade finalen.

Joshi Helgesson åker VM för andra gången, hon landade i princip alla sina trippelhopp utmärkt och levererade riktigt fina piruetter, steg och koreografi. Både friåkningspoängen (107,94) och totalpoängen 162,91 var svenskt rekord. En riktigt bra prestation, särskilt med tanke på att säsongen inleddes med en bruten fot och viktiga veckor bortavaro från all isträning.

Alexander Majorov, som har en strålande säsong bakom sig med bland annat den historiska 14:e platsen i OS, missade finalen efter ett riktigt mardrömsåk i kortprogrammet.

Alla resultat i VM: klicka här->