Konståkningens Team Surprise vill gräva guld i USA

Konståkningens Team Surprise vill gräva guld i USA

Under fredagen börjar VM i teamåkning i Colorado Springs, USA. Team Surprise och Team Boomerang är på plats för att försvara de blågula färgerna. För Surprise är målet klart: Att "gräva guld i USA".

Under onsdagen inleddes de officiella träningarna inför VM. Både Team Surprise och Team Boomerang var på is två gånger, varav en gång i tävlingsarenan.

- Båda lagen är taggade och jobbar på bra, den höga höjden gör sitt och det känns lite som att vara på en annan planet andningsmässigt. Det är tur att tjejerna haft mycket fysträning och tagit det steg för steg här på de höga höjderna av Colorado Springs, säger Marina Johansson som är på plats för att rapportera för konståkningsprortalen Skatesweden.se.

Vid senaste VM, i Zagreb i april 2009, blev det brons för Team Surprise. Det var en besvikelse för Landvetter-laget, som har följande framgångar att luta sig emot:

• Fem VM-guld
  • Fyra VM-silver
  • Två Universiad-guld
  • Ett stort antal SM-guld

Målet är att återta guldmedaljen från 2008.

Team Boomerang fick en nyttig genomkörare på Ericsson Gobe under långfredagen, då de som enda teamlag deltog i den nya konståkningsshowen Stockholm Ice. Målet är klart:

- VM är vårt stora mål för säsongen. Nu ska vi verkligen visa vad vi går för, och försöka förbättra vår nionde plats från förra året, säger Sofia Gustafsson i Team Boomerang.

För mer information kontakta:

- Carina Skoog, sportchef på Svenska Konståkningsförbundet, carina.skoog@konstakning.rf.se 0704-44 16 90.

Foto: EkovisionPhotos