Konståkningslandslagets toppgrupp klar för säsongen 2014–2015

Konståkningslandslagets toppgrupp klar för säsongen 2014–2015

Igår kväll avslutades landslagslägret på Hovet i Stockholm. Landslag och utmanare har under fyra dagar gått igenom allt från fystest, hälsoundersökningar och teori till att visa upp sina nya korta respektive långa program för en domarpanel. Allt för att klara Elitkommitéens kriterier för att få ingå i landslaget och i landslagets toppgrupp. Något som just denna säsong är än mer viktigt, då EM går på hemmaplan i Stockholm i januari.

Landslaget i sin helhet blir klar i början på nästa vecka. Men redan idag kan vi berätta vilka som tagit sig in i landslagets toppgrupp och därmed är mästerskapsklara. Från förra året känner vi igen Alexander Majorov, Luleå KK, Isabelle Olsson, Mörrums KK, Viktoria Helgesson och Joshi Helgesson från Tibro KK. De får nu sällskap av Illya Solomin från Solna Konståkning. Illya, född 1998, är fortfarande junior men gjorde sitt första internationella seniormästerskap i EM i Budapest i januari.

Landslagsåkare kan under hela säsongen ta sig in i toppgruppen som de uppfyller kriterierna.
Till EM i Stockholm har Sverige tre platser, två för damer och en för herrar.

Mer fakta om Illya och hans resultat: http://iof2.idrottonline.se/SvenskaKonstakningsforbundet/Landslag/Personportratt/Singel/IllyaSolomin/

Relaterat innehåll