Kristoffer Berntsson njuter av sitt "nya" liv och öppnar för att träna andra

Kristoffer Berntsson njuter av sitt "nya" liv och öppnar för att träna andra

Kristoffer Berntsson njuter av sitt nya liv utan tävlingar, tränar för att åka uppvisningar, ser fram emot att hålla föredrag på konståkningens Convention i mitten av september – och öppnar för att träna andra elitåkare!

Efter drygt tio år i Europa-och världseliten beslutade Kristoffer Berntsson, 29, i våras att lägga skridskorna på hyllan – vad gäller sin tävlingskarriär. En sjunde plats på EM 2008, en nionde plats på VM 2007 och ett OS, 2006, (23:a) blev de främsta framgångarna.

Nu tränar han för att fortsätta åka uppvisningar, bland annat Stockholm Ice på Ericsson Globe våren 2012, men också på andra ställen i världen.

- Ja, det vore trevligt. Vi får se vilka förfrågningar som kommer in. Det är fortfarande kul att åka, men jag känner mig inte motiverad att fortsätta satsa på en tävlingskarriär. Det kräver väldigt mycket och det går inte att åka långprogram på halvfart, säger Kristoffer Berntsson till konståkningsportalen Skatesweden.se.

Förutom uppvisningar ser Berntsson fram emot att hjälpa till i moderklubben, Landvetter KK.

- Jag skulle kunna tänka mig att hjälpa till som tränare för elitseniorerna. Jag har mycket erfarenhet av att träna och tävla, som jag kan dela med mig av. Jag vet vad som krävs för att lyckas.

På Convention, hela Konståkningssverige samlas på Bosön 17-18 september, ska Kristoffer Berntsson föreläsa om den digitala träningsdagboken.

- Jag har använt den under ett par år, och fyllt i den i stort sett varje dag. Den fungerar bra för att följa upp sin träning. Med den digitala träningsdagboken vet du exakt hur mycket du har tränat, och på vad.

Men allt är inte konståkning för Kristoffer Berntsson. Han har nyligen fått ett ”vanligt” arbete, på ett teknikkonsultföretag i Göteborg, där han arbetar 80 % och får användning av sin utbildning i elektroteknik på Chalmers.

- Jag lyssnar mest för att lära så här i början, men jag har även gjort ett par saker på egen hand, bland annat har jag fått löda, fräsa och borra. Dessutom har jag arbetat med utredning och design. Det är kul med problemlösning och att få se ett resultat!

För mer information kontakta:

- Thomas Björn, presschef Svenska Konståkningsförbundet, 0702-30 24 84, thomas@kraftfull.com