Limelight 6a i Leon Lurje Trophy - bästa svenska teamåkningslag

Det blev en rafflande duell mellan de svenska, franska och tyska lagen om 5 till 9:e plats idag när Leon Lurje Trophy skulle avgöras i Borås ishall. Bara 3,03 poäng skiljde femman från nian!

Redan i första startgrupp spred sig dock gåshud över kroppen då Together fick till ett av säsongens absolut bästa åk, de klättrade en placering och slutade på en tionde plats.

Trycket på Seaflowers att behålla sin fina femteplats blev kanske för mycket för tjejerna. I line föll två av tjejerna och det innebar dryga 4 poängs avdrag (inkl. 2 poäng direktavdrag för fall) men tjejerna behöll sitt fokus och kom tillbaka mot slutet av programmet. Domarna höjde poängen för programkomponenterna och Seaflowers fick 5,00 för koreografi vilket var dagens 5:e högsta poäng i den kategorin. Tjejerna fick dock nöja sig med en nionde plats med 88,54 poäng sammanlagt, vilketfortfarande är en förbättring från förra årets elfteplats.

Bluebird som också de haft stort favorittryck inför tävlingen gjorde ett mycket mer stabilt och positivt intryck i den första halvan av programmet. Ett olyckligt fall i cirkel innebar att de inte fick betalt för förflyttning av cirkel och med avdraget för fallet så innebar det att 3 poäng försvann. Tjejerna avslutade dock programmet med mycket fina vingar. Bluebird blev åtta med 89,04 poäng.

Med en bra insats i gårdagens omgång ochen förbättring i såväl line som cirkel och vingar så ökade Limelight på sina poäng från domarna. Trots en minskad baspoäng (steg 1 istället för steg 2 i avslutande cirkelmomentet) så tog tjejerna ett kliv framåt. Med ökade poäng också i majoriteten av programkomponenterna så klättrade de från en nionde till en sjätte placering. Bäst av de svenska lagen i Leon Lurje Trophy blev alltså Limelight med 89,48 poäng. Vilket placerade dem precis framför franska Magic Crystals på 89,22 poäng och bakom tyska Berlin Novice på 91,57 poäng som också de gjort en stabil insats i tävlingen. Stort grattis säger vi till Limelight som förra året placerade sig på en sextonde plats!

I toppen behöll de finska lagen greppet om pallen och bjöd publiken på vacker teamåkning i världsklass. Finnettes försvarade sitt guld från 2008 med 121,14 poäng. Silvret gick också i år till Dream Steps på 114,06 poäng. Brons till Starlights på 111,06 poäng och fjärdeplatsen gick till Dynamique som fick ihop 101,08 poäng.

Avslutningsvis fick alla i publiken ochde deltagande teamlagense Sveriges bästa seniorlag i teamåkning; Surprise och Boomerang som åkte ett av sina tävlingsprogram var som en repetition inför stundande Team-VM i Zagreb om två veckor.

Efter att medaljerna delats ut så visade ungdomslagens sin glädje till sporten och sin goda kamratskap till varandra på allra bästa sätt då de tillsammans bildade gigantiska formationer som fyllde isen med fart och färg. En sådan uppvisning hoppas man aldrig skall ta slut.