Linköping får arrangera SM igen

Linköpings KF får arrangera SM även 2009, i julveckan. Förra årets lyckade SM-arrangemang fällde avgörandet när Svenska Konståkningsförbundet skulle utse årets arrangör.

- Linköping har allt: Bra läge, bra logistik, bra och nära boende, bra hallar och framför allt: En engagerad arrangör i Linköpings konståkningsförening. Därför var det naturligt att ställa frågan igen till Östgöta-klubben, säger Camilla Fredman, tävlingsansvarig på Svenska Konståkningsförbundet.

Tommy Hogner på Linköpings KF, tillika SM-general, tvekade inte när frågan kom:

- Det ska bli spännande att få arrangera SM igen, och det känns skönt att få ännu mer stöd av förbundet. Det är bra att vi kunde lägga arrangemanget nära jul, och därmed slippa att komma i konflikt med ishockeyns elitserieprogram. Det är dessutom alltid lättare andra gången än första, nu vet ju alla sina roller, så vi ser fram emot SM-veckan med tillförsikt.

SM-veckan arrangeras 16-20 december. Drygt 100 åkare, fördelade på åtta klasser, deltar - varav 81 kvinnor och flickor. Deltagarna kvalar in till SM.

Publiken kommer dock säkert att få se landslagsstjärnor som Viktoria Helgesson, Joshi Helgesson, Kristoffer Berntsson och Adrian Schultheiss. Dessa är garanterade en plats via wild cards.

För mer information, kontakta:
Camilla Fredman, tävlingsansvarig, Svenska Konståkningsförbundet, tel 08-699 64 30, 0702-78 81 56, e-post: camilla.fredman@konstakning.rf.se