Lysande Helgesson ligger tia i VM

Lysande Helgesson ligger tia i VM

Viktoria Helgesson infriade alla förväntningar och ligger på tionde plats vid konståknings-VM i kanadensiska London efter ett klockrent kortprogram. Poängen 58,36 är det bästa hon gjort. Håller hon sin placering får Sverige två platser till OS i Sotji.

Helgesson valde att göra trippel toeloop-dubbel toeloop i stället för trippel-trippel, som hon försökt tidigare under säsongen.

-Jag är väldigt nöjd. Men jag hade gärna velat sätta trippel-trippelkombinationen. Den har gått superbra hela veckan. Men jag landade inte riktigt perfekt på första så det fick bli dubbel, säger hon till Svenska Konståkningsförbundets webbplats.

Trippel ögel och dubbel axel var inga som helst problem, och samtliga steg och piruetter belönades med högsta möjliga svårighetsgrad, samtidigt som domarna bländades av Helgessons utstrålning.

Med 58,36 poäng har Viktoria Helgesson ett bra läge att hamna i topp tio efter lördagkvällens final och därmed ta två platser för Sverige till OS i Sotji nästa år.

Leder tävlingen gör den regerande olympiska mästarinnan, sydkoreanskan Yu-Na Kim, med 69,97 poäng, före världsmästarinnan från i fjol, Carolina Kostner från Italien (66,86). Japanskan Kanako Murakami är överraskande trea på 66,64.

Här finns samtliga resultat

För mer information och kontakt:
Lagledare och sportchef Carina Skoog: 070-444 16 90
Generalsekreterare Per Adler: 0705 78 79 35