Mästerskapssäsong inleds med styrkebesked från konståkningen i Sverige

Mästerskapssäsong inleds med styrkebesked från konståkningen i Sverige

Konståkning är en av tio idrotter som växer mest i Sverige, en effekt av bland annat starka svenska resultat och värdskap för flera lyckade internationella mästerskap. Nu inleds mästerskapssäsongen med SM i Helsingborg 9–13 december, första stora tävlingen på hemmaplan sedan EM i Stockholm i januari som sålde 38 000 biljetter till Globen, genererade 1,7 mkr till svensk konståkning och sågs av 75 miljoner tv-tittare världen över med de bästa svenska sportsliga resultaten sedan 1930-talet. I april 2018 står Stockholm värd för VM i synkroniserad konståkning, konståkningens lagsport.

Med mer än 22 000 medlemmar varav 4 200 tävlingsåkare ligger konståkningen på sjunde plats över de idrotter som ökar mest i Sverige, enligt Sveriges Radio* som har undersökt tillväxten bland idrotter i Sverige. Undersökningen visar att konståkningen under de tio senaste åren har ökat med 34 % och att idrotten framförallt sysselsätter barn och unga, vilket är viktigt för fortlevnaden och tillväxten bland eliten.

– Siffrorna bekräftar den ökning vi sett under flera år, som fått en extra puff av de svenska framgångarna och EM på hemmaplan. Det är en fantastisk tillväxt i vår idrott vilket förstås medför utmaningar med ishallar, träningstider och ledare, något vi arbetar mycket aktivt med, säger Malin Jarl, Generalsekreterare Svenska Konståkningsförbundet.

EM i januari 2015 genererade en vinst till idrotten om 1,7 mkr, sågs av mer än 38 000 på plats i Globen och 75 miljoner tv-tittare världen över och bjöd även på de bästa svenska sportsliga resultaten sedan 1930-talet. Nästa gång Sverige står värd för ett stort mästerskap är 2018 då Svenska Konståkningsförbundet arrangerar VM i synkroniserad konståkning, som är konståkningens lagsport. Mästerskapet kommer hållas på Hovet i Stockholm.

Onsdagen den 9 december inleds mästerskapssäsongen med SM i Helsingborg med konståkare som visat framfötterna rejält med bra placeringar i höstens internationella tävlingar både på senior- och juniorsidan.

Joshi Helgessons satte nytt svenskt rekord i kortprogrammet (60,73 poäng) i säsongspremiären på Lombardia Trophy, ITA och slutade totalt 2:a i tävlingen. På Finlandia Trophy, FIN några veckor senare kom hon 3:a. En annan toppåkare som börjat starkt är Alexander Majorov som kom 2:a i Coupe de Nice, FRA efter höga poäng i friåkningen, 147,83. Även Isabelle Olsson inledde säsongen på bästa sätt med vinst i Denkova-Staviski Cup, BUL som ingår i ISU:s (Internationella Skridskoförbundet) näst högsta tävlingsserie, Challenger Series och blev därmed första svenska åkaren att vinna en tävling i serien.

Vid juniorernas Grand Prix-deltävlingar inleddes säsongen av tre stycken topp-tio placeringar – Anita Östlunds niondeplats i Linz, AUT Matilda Algotssons sjundeplats i Zagreb, CRO samt Illya Solomins tiondeplats i samma tävling. Fina resultat i en tuff juniorkonkurrens som visar att svensk konståkning går en intressant framtid till mötes.

För ackreditering till SM, kontakta Sofia Johansson, sofia.johansson@smallworld.se,

Mästerskapssäsongen 2015/2016

SM i Helsingborg 9–13 december
EM i Bratislava, Slovakien 25–31 januari
NM i Ålborg, Danmark 24–28 februari
JVM i Debrecen, Ungern 14–20 mars
VM i singel, par och isdans i Boston, USA 28 mars–3 april
VM i Synkroniserad konståkning i Budapest, Ungern 8–9 april

Utfall EM i konståkning i Stockholm, januari 2015 i korthet
Publik: 38 000 såg tävlingarna på plats i Ericsson Globe, vilket också var målet. TV-tittare: 75 miljoner världen över, siffran ökar stadigt med repriseringar och klipp på nätet. Ekonomiskt resultat: 1,7 miljoner i vinst vilket tillfaller sporten.

*Konståkningen växer: Sveriges Radios undersökning är baserad på Riksidrottsförbundets samlade statistik om antal deltagartillfällen rapporterade via LOK-stödet 2004-2014. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=6274862