Majorov besegrade konståkningsvärldsmästare

Majorov besegrade konståkningsvärldsmästare

Alexander Majorov från Luleå visade storform och vann den internationella konståkningstävlingen NRW Trophy i tyska Dortmund. Det svenska OS-hoppet besegrade bland annat den forne världsmästaren Brian Joubert från Frankrike och lyckades med sin kvadruppel i båda programmen.

Alexander Majorov bröt flera nya barriärer under NRW Trophy, där han alltså tog guld med 217,95 poäng. För första gången klarade han sin kvadruppel toeloop (fyra varv i luften) i både kortprogrammet och friåkningen. Han har heller aldrig fått en så hög friåkningspoäng som 150,11*. En viktig fjäder i hatten var också att han vann över superstjärnan Brian Joubert, som har ett VM-guld, ytterligare fem VM-medaljer, och tre EM-guld.

I kortprogrammet landade Majorov förutom kvadruppeln även hoppkombinationen trippel lutz - dubbel toeloop. Däremot misslyckades han med sin trippel axel och låg på tredje plats med 67,84 inför friåkningen.

I friåkningen dundrade Luleås konståkningsstjärna dit en perfekt kvadruppel toeloop, som fick massvis med pluspoäng av domarna. Men han nöjde sig inte med det. Han klarade även sju av sina åtta planerade trippelhopp i det som var det poängmässigt bästa friåkningsprogram en svensk åkare någonsin gjort*.

*Resultaten räknas inte som säsongs-/person-/nationsrekord eftersom dessa endast kan slås vid mästerskap, Grand Prix, Junior Grand Prix eller OS-kval.

Alexander Majorov tävlar härnäst vid SM i Växjö 12-15 december.

Resultaten från NRW Trophy:http://www.lev-nrw.org/docs/event/1271/CAT022RS.HTM