Majorov klar för VM-final i konståkning

Majorov klar för VM-final i konståkning

Konståkaren Alexander Majorov ligger på 16:e plats efter kortprogrammet vid VM i London, Kanada. Med resultatet 68,32 poäng säkrade han för första gången en plats i finalen, och ligger bra till för att fixa en av de 24 OS-herrplatserna till Sotji som delas ut under VM.

Den svenske mästaren gjorde två mindre misstag i hoppmomenten, men klarade resten av programmet bra och tog sig därmed för första gången till VM-final, på sitt tredje försök.

-Det var tredje gången gillt. Nu släpper pressen, säger Alexander Majorov  till Svenska Konståkningsförbundets webbsida.

Han lovar att göra sin kvadruppel toeloop i fredagens friåkning, ett hopp som han i sista stund fick plocka bort kort före friåkningen i EM i januari, på grund av en mindre skada.

-Nu ska jag köra med kvadruppeln. Den sitter på varje träning, bättre än på EM, säger han.

Med 68,32 poäng är Majorov 7,40 poäng från en plats bland de tio bästa, som skulle innebära två OS-platser till Sverige. Med den plats han har nu ser han ut att kunna fixa åtminstone en plats för Sverige till nästa års OS.

-Det bryr jag mig inte om just nu. Jag ska bara åka bra, säger han.

Majorov, från Luleå Konståkningsklubb,  poängterar också hur engagerad och konståkningskunnig den kanadensiska konståkningspubliken är.

-Det sitter flera tusen och tittar på träningarna! Det är fantastiskt.

Hemmafavoriten Patrick Chan har guldläge efter att ha tagit en stor ledning med 98,37 poäng, före den stora överraskningen Denis Ten från Kazakstan (91,56) och ännu en kanadensare, Kevin Reynolds på 85,16 poäng. En av favoriterna, europamästaren Javier Fernandez från Spanien gjorde en grov miss och är bara sjua med 80,76 poäng.

Alexander Majorov har dragit startnummer 7 i friåkningen som går av stapeln på fredag med start 22.50 svensk tid.

Samtliga resultat finns här

För kontakt: