Majorov ligger åtta i konståknings-EM

Majorov ligger åtta i konståknings-EM

Konståkaren Alexander Majorov från Luleå gjorde sitt livs åk under kortprogrammet vid EM i Zagreb och pulvriserade sitt personliga rekord. Han ligger åtta, med det utmärkta resultatet 74,29 poäng.
-Äntligen satte jag det på ett stort mästerskap, säger han.

I sitt bluesprogram charmade Majorov, 21, både den kroatiska publiken och domarna. Trippel lutz - trippel toeloopkombinationen var i världsklass. Trippel axeln likaså. Trippel flip landade han också utan problem, men fick ett litet avdrag för fel skär i upphoppet. Även piruetterna satt som de skulle.

-Det kändes som alltid. Men äntligen satte jag det på ett stort mästerskap. Det känns extra skönt, säger Majorov i telefon från Zagreb.

En rejäl revansch för Alexander Majorov, som inte fått det riktiga internationella genombrottet. Förrän nu.

-Jag är nöjd med allt egentligen. Men särskilt att jag gjorde alla piruetterna som jag skulle.

Som jämförelse kan nämnas att legendaren och olympiske mästaren Evgueni Plushenko från Ryssland, som hade en mindre lyckad dag, bara är en dryg halvpoäng före svensken, med 74,82 poäng.

-Det skulle vara kul att vinna över honom. Men jag är fortfarande nöjd. Jag tror att han ger tillbaka på lördag, säger Alexander Majorov.

Kanske var det ingen nackdel att hans skridskor fastnade på en flygplats på väg till Zagreb.

-Det var oroligt men skönt att vila någon dag från plugget. Det kanske gav mig extra fokus. I dag är jag glad, men i morgon är en ny dag, säger Majorov, som lovar försök på kvadruppel toeloop i friåkningen.

Om Alexander Majorov håller sig kvar i topp tio får Sverige skicka två åkare till nästa års EM.

För kontakt:
Carina Skoog, sportchef Svenska Konståkningsförbundet: 070-444 16 90